خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++
 
تاثیر باور به حضور خداوند در رشد معنوی انسان  -قسمت سوم
 
 اهل بیت علیهم السلام  اسماء حسنای الهی هستند و همان گونه که توجه و ذکر خدا موجب توجه و هم نشینی خدا با انسان و ورود در وادی سعادت می شود ، توجه به ائمه اطهار علیهم السلام نیز باعث می شود ایشان به انسان توجه نمایند و به اذن الله نفوس مستعد را در مسیر تعالی سیر دهند تا قابلیت کسب فیوضات ربوبی را بدست بیاورند ، همانگونه که خدای متعال به منظور تعالی انسان بر او صلوات و درود می فرستد  ﴿هُوَ اَلَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ[1] به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز فرمود :
     ﴿صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ[2]  به آنها (درود فرستاده و برایشان) دعا کن؛ که (درود و)دعای تو، مایه آرامش آنهاست !
وقتی با توجه به اهل بیت علیهم السلام این تحیات به صورت دائم از جانب ایشان شامل انسان شد راه وصول به نفس مطمئنه به روی او گشوده و نیل به اقصی درجات تعالی برایش ممکن می شود تا جایی که خطاب قدسی متوجه او می شود که :
﴿یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ*ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً*فَادْخُلِی فِی عِبَادِی‌*وَ ادْخُلِی جَنَّتِی‌[3] تو ای روح آرام‌یافته! به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است ، پس در گروه بندگانم درآی ، و در بهشتم وارد شو!
تمام این برکات در سایه توجه به خدا و توجه به اهل بیت علیهم اسلام است ، پس باید توجه داشته باشیم که اهل بیت علیهم السلام نیز مانند خدای متعال حاضر بوده و شاهدان اعمال ما هستند .
قلب بیدار پیامبر
شاهدی که بر حضور جامع و شهود اعمال خلائق از سوی ائمه اطهار  علیهم السلام دلالت دارد روایتی است که از امام صادق علیه السلام نقل شده : 
« طَلَبَ أَبُو ذَرٍّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) فَقِیلَ لَهُ إِنَّهُ فِی حَائِطِ کَذَا وَ کَذَا، فَتَوَجَّهَ فِی طَلَبِهِ فَوَجَدَهُ نَائِماً فَأَعْظَمَهُ أَنْ یُنَبِّهَهُ، فَأَرَادَ أَنْ یَسْتَبْرِئَ‏ نَوْمَهُ مِنْ یَقْظَتِهِ فَتَنَاوَلَ عَسِیباً یَابِساً فَکَسَرَهُ لِیَسْمَعَهُ صَوْتَهُ یَسْتَبْرِئُ بِهِ نَوْمَهُ، فَسَمِعَهُ رَسُولُ اللَّهِ (ص) فَرَفَعَ رَأْسَهُ، فَقَالَ: یَا أَبَا ذَرٍّ تَخْدَعُنِی أَ مَا عَلِمْتَ أَنِّی أَرَى أَعْمَالَکُمْ فِی مَنَامِی کَمَا أَرَاهَا فِی یَقَظَتِی إِنَ‏ عَیْنَیَ‏ تَنَامَانِ‏ وَ لَا یَنَامُ‏ قَلْبِی‏.» [4]ابوذر با پیامبر کاری داشت و در طلب ایشان بود پس به او گفتند حضرت در کنار فلان دیوار می باشند پس به آنجا رفت و حضرت را در خواب دید پس برای ابوذر سخت آمد که پیامبر را بیدار کند لذا خواست کاری کند که معلوم نشود او پیامبر را بیدار کرده پس چوب خشکی را برداشت و شکست تا پیامبر بشنود و از خواب بیدار شود پس پیامبر شنید و سرش را بلند کرد و گفت ای اباذر خدعه می کنی آیا نمی دانستی که من اعمالتان را درخواب می بینم همانگونه که اعمالتان را در بیداری می بینم ،  به درستی که چشم من می خوابند ولی قلب من نمی خوابد .
به هنگام خواب جسدمان حاضر ولی روحمان غایب می شود و هیچ حسی و ادراکی نسبت به اطرافمان نداریم ، اما اهل بیت علیهم السلام این گونه نیستند و همانند خدای متعال حاضر  و ناظر اند .
شهود امام ورای مکان
 هم چنین در روایتی دیگر نقل شده که ابی الصباح می گوید:
« صِرْتُ یَوْماً إِلَى بَابِ أَبِی جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع فَقَرَعْتُ‏ الْبَابَ‏ فَخَرَجَتْ‏ إِلَیَّ وَصِیفَةٌ نَاهِدٌ فَضَرَبْتُ بِیَدِی إِلَى رَأْسِ ثَدْیِهَا وَ قُلْتُ لَهَا قُولِی لِمَوْلَاکِ إِنِّی بِالْبَابِ فَصَاحَ مِنْ آخِرِ الدَّارِ ادْخُلْ لَا أُمَّ لَکَ‏ فَدَخَلْتُ وَ قُلْتُ یَا مَوْلَایَ وَ اللَّهِ مَا قَصَدْتُ رِیبَةً وَ لَا أَرَدْتُ إِلَّا زِیَادَةً فِی یَقِینِی‏ فَقَالَ صَدَقْتَ لَئِنْ ظَنَنْتُمْ أَنَّ هَذِهِ الْجُدْرَانَ تَحْجُبُ أَبْصَارَنَا کَمَا تَحْجُبُ أَبْصَارَکُمْ إِذَنْ‏ لَا فَرْقَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فَإِیَّاکَ أَنْ تُعَاوِدَ لِمِثْلِهَا »[5] روزى به در خانه امام باقر- علیه السّلام- رفتم و در را کوبیدم، کنیزکى در را باز کرد. پس دستم را به سینه او زدم و گفتم: به سرورت بگو: فلانى دم در ایستاده است.ناگاه امام از درون خانه نهیب زد: داخل شو اى بى‏ مادر! وقتى وارد شدم، گفتم: مولاى من! قسم به خدا قصد ریبه(لذت جویی ناروا) نداشتم. فقط مى‏ خواستم یقینم نسبت به‏ شما افزون گردد.حضرت فرمود: راست گفتى! اگر خیال مى ‏کنید که این دیوارها مانع دیدن ما مى ‏شوند چنانچه مانع دیدن شما مى‏ گردند، پس بین ما و شما چه فرقى نخواهد بود!(درحالی که این چنین نیست) دیگر از این کارها نکن‏ !
امام چشم خدا
دلیل آن که افراد  بسیاری در صدر اسلام  درب خانه دیگران رفتند و در زمان های بعد نیز افرادی بسیاری از ایشان تبعیت کردند این بود که ائمه اطهار علیهم السلام  را آن گونه که باید نشناختند به همین دلیل از ولایت ایشان سر باز زده ،کنارشان زدند و تن به ولایت انسانهای نالایق دادند ، ایشان  فکر می کردند امامت فقط برای نصب استاندار و رسیدگی به امور جزئی امت است ، اما ندانستند که امام معصوم دست خدا روی زمین و مجرای قدرت ، نور الهی و چشم بینای و زبان گویای اوست ، در زیارت امام علی علیه السلام خطاب به حضرت می گوییم :
« السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ‏ اللَّهِ‏ النَّاظِرَةَ فِی الْعَالَمِینَ وَ یَدَهُ الْبَاسِطَةَ وَ لِسَانَهُ »‏[6]  سلام بر تو اى دیده خدا در میان عالمیان و سلام بر تو ای دست گشوده خدا و سلام بر تو ای زبان خداوند متعال .
هم چنین در زیارت امام زمان علیه السلام  نیز می گوییم :
« السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ »[7] سلام بر تو اى حجّت خدا در زمینش، سلام بر تو اى دیده خدا در میان مخلوقاتش، سلام بر تو اى نور خدا که رهجویان به آن نور ره می یابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده میشود.
 یعنی انسان معصوم حاضر و ناظر بوده و چیزی از او مخفی نیست.
────────────────────────────
  1. (سوره أحزاب‏، آیه 43)
  2. (سوره توبه ، آیه 103)
  3. (سوره فجر ، آیه 27-30)
  4. (رجال الکشی - إختیار معرفة الرجال، النص، ص: 29، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم، ج‏1، ص: 421)
  5. (الخرائج و الجرائح، ج‏1، ص: 272،بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏46، ص: 248)
  6. (إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏2، ص: 610)
  7. (مفاتیح الجنان ، زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه )
  8.  
 
  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۲/۰۷
  • ۷۵۳ نمایش
  • احسان ثابت

حضور خدا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی