خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

اسرار محبت !

سه شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۰۷:۱۱ ق.ظ

 اسرار محبت  !

در اسلام محبت ورزیدن و مدیریت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا جایی که اگر  انسان از این امر مهم غافل شود خدای متعال برای  بیدار نمودنش از خواب غفلت به او تازیانه می زند .

یکی از شاگردان شیخ رجبعلی خیاط نقل کرده‌ :

در حیاط منزل یکی از دوستان در حضور شیخ نشسته بودیم. یک صاحب منصبی هم که در جلسه شیخ شرکت می‌کرد نشسته بود. او که به دلیل بیماری پایش را دراز کرده ‌بود رو به شیخ کرد و گفت: جناب شیخ! من مدتی است به این پا درد مبتلا شده‌ام سه سال است هر کاری می‌کنم نتیجه ندارد و دارو‌ها کار ساز نیست؟شیخ مطابق شیوه همیشگی از حاضران خواست یک سوره حمد بخوانند، آنگاه توجهی کرد و فرمود : « این درد پای شما از آن روز پیدا شد که زن ماشین نویسی را به دلیل این که نامه را بد ماشین کرده‌است توبیخ کردی و سر او داد زدی، او زنی علویه بود، دلش شکست و گریه کرد.اکنون باید بروی و او را پیدا کنی و از او دلجویی کنی تا پایت درمان شود » . آن مرد گفت: راست می‌گویی، آن خانم ماشین‌نویس اداره بود که من سرش داد کشیدم و اشک هایش درآمد.

آن شخص چون بی­ادبی کرده و دل مومنی را به درد آورده است عالم خطاب به او می­گوید ای بی­ادب! باید تو را ادب کنیم و لذا گرفتار  بیماری و درد و رنج می شود ، باطن عالم این گونه است اما ما تنها به ظاهر عالم توجه داریم و از باطن آن غافل هستیم .

رقت قلب حاصل محبت

 خدای متعال عالم را بستری برای تادیب و قرآن را نیز به عنوان برنامه ای برای ادب کردن انسان ها  نازل نمود،رسول اکرم صلی الله علیه و آله  فرمود :

«الْقُرْآنُ مَأْدُبَةُ اللَّهِ‏ فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَةَ االلَّهِ‏ مَا اسْتَطَعْتُم‏»[1] قرآن ادبستان خدای متعال است پس از  آن تا جایی که می توانید ادب بیاموزید

باید پای درس قرآن نشسته و از آن درس ادب و معرفت و محبت بیاموزیم تا تزکیه شده و به تربیت الهی برسیم  چرا که ادب قرآنی مقدمه تربیت الهی است ، امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمود:

« سَبَبُ تَزْکِیَةِ الْأَخْلَاقِ حُسْنُ الْأَدَب‏ »[2] ادب نیکو سبب تزکیه و پاک شدن انسان از رذائل و متخلق شدن به محاسن اخلاقی است .

یکی از آدابی که قرآن به  انسان می آموزد ادب محبت است ، باید سرمایه­ی محبت خدا دادی را به کار بیاندازیم تا متأدَّب به آداب روحانیین شده،جانی دوباره یافته و وارد عالم انسانیت شویم .

عشق بورز ای پسر ، در ره عشق باز سر

 

کشته عشق دوست را ، تازه حیات می رسد  [3]

 

 

 

اما برخی افراد با عالم محبت بیگانه اند ، دست و دهانشان را بسته و به هیچ کس ، حتی به فرزندانشان نیز محبت نمی­کنند.  انسان های این چنینی که از سرمایه خدا دادی محبت استفاده نکرده و عشق نمی ورزند همانند چاه پر آبی هستند که چون از آن استفاده نکرده اند بعد از مدتی خشکیده و مانند کویر بی آب و علف می شوند که در آن هیچ حیاتی وجود ندارد ، در این هنگام سنگدل و قسی القلب می­شوند و راه تعالی و رشد معنوی به رویشان بسته می شود .

برای درمان سنگ دلی و قساوت قلب باید محبت ورزید ،به همین دلیل ائمه اطهار علیهم السلام امر به محبت ورزیدن نموده و می فرمایند این کار را ابتدا از خانه خودت شروع کنید ، کودکانتان را با محبت در آغوش گرفته و آنها را ببوسید تا رقت قلب یافته و راه تعالی به رویتان باز شود ، پیامبر اکرم صلی  الله علیه و آله  فرمود: 

« مَنْ‏ قَبَّلَ‏ وَلَدَهُ‏ کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ حَسَنَةً وَ مَنْ فَرَّحَهُ فَرَّحَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ» هر کس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثوابی مى ‏نویسد و هر کسى که او را شاد کند ، خداوند روز قیامت او را شاد خواهد کرد .

با یک بار بوسیدن کودک حسنه و کار خیری برای انسان نوشته می­شود و این یعنی باز شدن راه تعالی به روی انسان .

────────────────────────────

  1. (جامع الأخبار(للشعیری)، ص: 40)
  2. (غرر الحکم و درر الکلم، ص: 395)
  3. (دیوان اشعار فیض کاشانی- غزل شماره287)
  4. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏6، ص: 49)

 

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۲/۱۰
  • ۳۸۹ نمایش
  • احسان ثابت

محبت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی