خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

دوست داشتنی ترین موجود عالم !

جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۳:۵۱ ق.ظ

دوست داشتنی ترین موجود عالم !

 خدای متعال عالم را با محبت آفرید و در اداره آن نیز موجودات را با محبت پروریده و در پایان دنیا نیز امورشان را با محبت ختم می کند .

 فتح عالم با محبت است،اما سجاد علیه السلام در دعای ابتدایی صحیفه سجادیه می فرماید :

 «ابْتَدَعَ بِقُدْرَتِهِ الْخَلْقَ‏ ابْتِدَاعاً، وَ اخْتَرَعَهُمْ عَلَى مَشِیَّتِهِ اخْتِرَاعاً  ثُمَّ سَلَکَ بِهِمْ طَرِیقَ إِرَادَتِهِ، وَ بَعَثَهُمْ فِی سَبِیلِ مَحَبَّتِهِ » [1]  (خدای متعال) به قدرت و توانائى خود آفریدگان را آفرید، و آنان را باراده و خواست خویش بوجود آورد بى اینکه از روى مثال و نمونه ‏اى باشد ، سپس آنان را در راه اراده و خواست خویشتن روان گردانید، و در راه محبّت و دوستى بخود بر انگیخت .

و برای همین محبت و رحمت بود که انسان را خلق نمود

﴿رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ[2]پروردگارت رحم کند! و برای همین (پذیرش رحمت) آنها را آفرید!

 اداره عالم نیز با محبت است و خدای متعال با رحمت و محبت خود بر ذره ذره اجزاء آن احاطه ربوبی دارد ،

﴿ اَلرَّحْمنُ عَلَى اَلْعَرْشِ اِسْتَوى [3] خدای رحمانی و بخشنده ای که بر عرش مسلّط است.

و ختم عالم هستی نیز با محبت است. امام صادق علیه السلام  فرمود :

« إِنَّ آخِرَ عَبْدٍ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ فَیَلْتَفِتُ فَیَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْجِلُوهُ فَإِذَا أُتِیَ بِهِ قَالَ لَهُ عَبْدِی‏ لِمَ‏ الْتَفَتَ‏ فَیَقُولُ یَا رَبِّ مَا کَانَ ظَنِّی بِکَ هَذَا فَیَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ عَبْدِی وَ مَا کَانَ ظَنُّکَ بِی فَیَقُولُ یَا رَبِّ کَانَ ظَنِّی بِکَ أَنْ تَغْفِرَ لِی خَطِیئَتِی وَ تُدْخِلَنِی جَنَّتَکَ فَیَقُولُ اللَّهُ مَلَائِکَتِی وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ بَلَائِی وَ ارْتِفَاعِ مَکَانِی مَا ظَنَّ بِی هَذَا سَاعَةً مِنْ حَیَاتِهِ خَیْراً قَطُّ وَ لَوْ ظَنَّ بِی سَاعَةً مِنْ حَیَاتِهِ خَیْراً مَا رَوَّعْتُهُ بِالنَّارِ أَجِیزُوا لَهُ کَذِبَهُ وَ أَدْخِلُوهُ الْجَنَّةَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا ظَنَّ عَبْدٌ بِاللَّهِ خَیْراً إِلَّا کَانَ عِنْدَ ظَنِّهِ بِهِ وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ ﴿ وَ ذلِکُمْ ظَنُّکُمُ الَّذِی ظَنَنْتُمْ بِرَبِّکُمْ أَرْداکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ مِنَ الْخاسِرِین‏   [4] آخرین بنده ‏اى که او را به ورود در دوزخ فرمان مى‏ دهند مى‏ ایستد و نگاه مى‏ کند. پس خداوند خطاب مى‏ کند: او را نگاه دارید. وقتى او را مى ‏آورند خداوند به او مى ‏گوید: اى بنده من، براى چه نگاه کردى؟ مى‏ گوید: پروردگارا، چنین گمانى به تو نداشتم. خداوند بزرگ مى ‏گوید: اى بنده من، چه گمانى به من داشتى؟ مى ‏گوید: پروردگارا، گمان مى ‏کردم که گناهانم را م ى‏بخشى و مرا در بهشت جاى مى‏ دهى. پس خداوند مى ‏گوید: اى فرشتگان من، به عزّت و جلال و نعمتها و محنتها و بلندى مقامم سوگند که این بنده من در هیچ لحظه‏اى از زندگى خود به من گمان خیر نداشت، و اگر لحظه‏اى در عمرش به من گمان نیک داشت او را به آتش دوزخ نمى‏ ترسانیدم، حرفش را بپذیرید و او را به بهشت در آورید. آن گاه امام صادق (ع) فرمود: هیچ بنده‏اى به خدا گمان نیک نبرد جز اینکه خدا نزد گمان اوست، و این است سخن خداوند: « این همان گمانى است که شما در باره پروردگارتان داشتید که شما را هلاک ساخت و از زیانکاران گشتید.»

و این جاست که پرونده قیامت با آخرین تجلی محبت الهی به خلائق بسته می شود .

بسیار عجیب است افرادی که هیچ شناختی از خدای متعال و عنایات او به انسان ها و موجودات ندارند از روی گمان های واهی و پوچ چنان تصویر خشنی از خدا ارائه می دهند که از ترس او شب ها نمی توان راحت خوابید ، آنان دروغ می گویند چرا که خدا را از روی صدق نشناخته اند .

اگر اندکی به خدا و آثار رحمت او که در عالم جریان یافته است توجه کنیم درخواهیم یافت که خدا بسیار دوست داشتنی تر از آن است که فکرش را می کردیم .

پس بیایید با دقت بیشتری به اطرافمان نگاه کنیم تا باورمان شود که خدا دوست داشتنی ترین موجود عالم است . 

────────────────────────────

  1. (الصحیفة السجادیة، ص: 28،  مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا ابْتَدَأَ بِالدُّعَاءِ)
  2.  (سوره هود، آیه 119)
  3.  (سوره طه، آیه 5)
  4. (سوره فصلت، آیه 23) و (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص173)
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۲/۱۳
  • ۴۶۹ نمایش
  • احسان ثابت

محبت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی