خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

اسلام و اقتصاد جهانی ،قسمت اول

چهارشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۵، ۰۳:۰۱ ب.ظ

اسلام و اقتصاد جهانی ، قسمت اول 

 

یکی از ابعاد گوناگون انسان که از ضروریات تداوم حیات و تکامل اوست  نیازمندی به اموری از قبیل خورد و خوراک و امنیت و... می باشد که در اصطلاح به آن رزق  و روزی می گویند  ، برای این که هر انسانی زنده مانده و بتواند در مسیر تکامل قدم بردارد نیازمند این است که نیازهای فردی  و اجتماعی او به خوبی تامین شود ، جامعه انسانی این گونه است ! 

منبع فیض عظیمی که انسان را خلق نمود اقتضاء حکمت و قدرت او این است که تمامی شرایط برای رشد و تکامل مخلوقش را فراهم نماید ، « الله » تعالی نه تنها انسان بلکه تمام هستی را به دست قدرت خود خلق نمود و تمامی آنچه برای تکامل و ادامه حیات نیاز داشتند به آنها عنایت نمود ، ربوبیت او مداوم و گستردگی آن به وسعت گهکشان ها و ما فوق عوالم غیب و شهود و ظاهر و باطن است ، او همان پرورش دهنده عظیمی است که موسی کلیم علیه السلام ایشان را این گونه معرفی می کند:

 «رَبُّنَا اَلَّذِی أَعْطى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى» (سوره طه، آیه 50)  پروردگار ما همان کسی است که به هر موجودی، آنچه را لازمه آفرینش او بوده داده؛ سپس هدایت کرده است!

 در این بین برخی مدعیان هواپرست که ایمانشان به خدای متعال و ربوبیت او ناقص است و هم چون شیطان گرفتار کوچک بینی خدا و خدشه به حکمت او هستند ادعا می کنند که برنامه های خدای متعال در ساز و کار های اجتماعی و اقتصادی جواب گوی نیاز های بشری نیست ، آنها به دستورات اسلام و برنامه های راهبردی آن خدشه وارد کرده و مؤلفه های اجتماعی ، اقتصادی آن را زیر سوال می برند .

در نظر آن متحجرین بی ایمان ، قرض الحسنۀ که خدای متعال آن را به عنوان الگویی سالم و الهی برای تقسیم ثروت در جامعه معرفی کرده است توانایی اداره بخش های اقتصادی افراد و جامعه را ندارد ، بلکه ربا و حرام خواری های ناجوانمردانه را یگانه راه پیشرفت اقتصادی و گسترش ساختار های اجتماعی می دانند .  

تقصیر آنها نیست ، همه این دسیسه ها به شیطان لعین باز می گردد ، هنگامی که عَلَم مبارزه با خدای متعال را بلند کرد و قسم خورد که همه افراد بشر را گمراه خواهد کرد  !! او برای محقق کردن اراده اش به هر امری تمسک جسته و از هر راه کاری استفاده نمود ، و از آن جا که رزق و روزی و نظام اقتصادی انسانها نقس بسیار مهمی در تکامل  و سعادت ایشان داشت ، برای تخریب و غیر الهی نمودن این بستر تعالی نقشه های بسیار دقیقی کشید ، او سازو کار هایی را طراحی نمود تامنجر به هم ریختن تعادل توزیع ثروت  در جوامع شود و عده ای غنی  و قدرت مند و عده ای فقیر بی چیز شده و تحت استعمار قدرت مندان در آیند ، او برای تحقق این امور «ربا» و فرایندهای وابسته به آن را اختراع نمود !!

در جبهه مقابل خدای متعال نیز برای مقابله با دسیسه های شیطان و یارانش به یاری مومنین پرداخته و در ضمن هشدار هایی که ربا را از دسیسه های شیطان بر می شمرد راه کار های مبارزه با او و یاورانش را تبیین نموده است تا جامعه ای الهی با مدیریت اقتصادی سالم ، توسط مومنین و انسانهای الهی شکل بگیرد .

خدای متعال ربا را از شیطان دانسته است آن جا که فرمود :

 اَلَّذِینَ یَأْکُلُونَ اَلرِّبا لا یَقُومُونَ إِلاّ کَما یَقُومُ اَلَّذِی یَتَخَبَّطُهُ اَلشَّیْطانُ مِنَ اَلْمَسِّ ذٰلکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا اَلْبَیْعُ مِثْلُ اَلرِّبا وَ أَحَلَّ اَللّهُ اَلْبَیْعَ وَ حَرَّمَ اَلرِّبا   ﴿البقرة، 275کسانی که ربا می‌خورند، (در قیامت) برنمی‌خیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماسّ شیطان، دیوانه شده (و نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند؛ گاهی زمین می‌خورد، گاهی بپا می‌خیزد). این، به خاطر آن است که گفتند: «داد و ستد هم مانند ربا است (و تفاوتی میان آن دو نیست.)» در حالی که خدا بیع را حلال کرده، و ربا را حرام!

 

از این بیان خدای متعال که فرمود ، حرام بوده و کسی که آن را تجویز می کند جن زده است  ، فهمیده می شود که ربا از شیطان است ، این بیان به صورت واضح تر در بیان ذیل مشهود است که فرمود :

 

 یا أَیُّهَا اَلنّاسُ کُلُوا مِمّا فِی اَلْأَرْضِ حَلالاً طَیِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ اَلشَّیْطانِ﴿البقرة، 168ای مردم! از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه بخورید! و از گامهای شیطان، پیروی نکنید!

 

بنابر این باید راهی برای فرار کردن از دست دسیسه های شیطان یافت و آن جز با عملی کردن  تعالیمی که خدای متعال فرموده در سطح فردی  واجتماعی میسر نمی شود .

بنابر این لازم است به اشارت هایی که خدای متعال در امر تصحیح روابطاقتصادی بیان کرده گوش فرادهیم تا زندگی ما به سود عظیم متصل شود و با عنایت الهی حیاتی بدون تنگی معیشت پیدا کنیم . و آ« این است که به سراق صدقه دادن برویم

 یَمْحَقُ اَللّهُ اَلرِّبا وَ یُرْبِی اَلصَّدَقاتِ  ﴿البقرة، 276خداوند، ربا را نابود می‌کند؛ و صدقات را افزایش می‌دهد!

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۰/۲۹
  • ۴۵۲ نمایش
  • احسان ثابت

اقتصاد

اقتصاد الهی

رزق و روزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی