خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

محبت اهل بیت شرط محبت خدا

دوشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰۸:۳۳ ب.ظ

محبت اهل بیت شرط محبت خدا !

 محبت خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام پیوندی نا گسستنی داشته و هیچ کدام بدون دیگری کامل و تمام نیستند ، کسی که ادعای محبت خدای متعال را دارد باید محب اهل بیت علیهم السلام باشد و آن کس که ادعای محبت اهل بیت علیهم السلام را دارد بدون این که حق محبت الهی را اداء کند کذابی بیش نیست ، این امر سرّی از اسرار عالم محبت است که جز اهل بصیرت قادر بر ادراک آن نیستند ، بر همین اساس  پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به امر الهی خطاب به مردم فرمود :

 ﴿إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اَللّهُ (سوره آل‏عمران‏، آیه 31)  اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد .

در این آیه شریفه علامت صادق بودن در محبت الهی تبعیت از رسول اکرم صلی الله علیه و آله است که خود مصداقی از محبت آن حضرت است به نحوی که اگر کسی ادعای حب الهی  داشته باشد اما  از آن حضرت تبعیت  نکند دروغگو است و هم چنین است کسی که ادعای دوستی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  را داشته اما حق عبودیت الهی را به جا نیاورد .

هم چنین در تایید این معنی از پیامبر صلی الله علیه و آله روایتی نقل شده که حضرت در آن به بیان ارتباط بین محبت الهی و محبت اولیاء الله می پردازند ، فرمود :  

«أحِبّوا مَن أحَبَّ اللّهَ ،أحِبّوا اللّهَ مِن کُلِّ قُلوبِکُم »(دلائل النبوّة للبیهقی : ج 2 ص 525 ، نهج الفصاحة  ؛ ص818) هر کس که خدا را دوست مى دارد ، دوستش بدارید و خدا را با همه قلبتان دوست بدارید .

 

حضرت صلی الله علیه و آله  می فرماید خدا را  با همه قلبتان دوست بدارید  اما مقدم بر این بیان می فرماید «أحِبّوا مَن أحَبَّ اللّهَ» که میفهماند دوست داشتن خدا مقدمه ای دارد و آن این است که اول باید سراغ کسانی رفت که به خدا رسیده و  خدا نیز آن­ها را دوست دارد تا با دوست داشتن ایشان راه برای دوستی با خدای متعال باز شود  .

مصداق اتمّ  «أحِبّوا مَن أحَبَّ اللّهَ» در عالم هستی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند چرا که  از ابتدای خلقت تا انتهای آن کسی نیست که به اندازه ایشان در محبت الهی ذوب شده باشد ، امام هادى علیه السلام ـ در زیارت جامعه در شأن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام  فرمود :

« التّامِّینَ فی مَحَبّةِ اللّهِ» (من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص: 610) (اهل بیت علیهم السلام )کاملان در محبت خدا (هستند ).

لذا  باید ایشان را بیش از همه افراد بشر دوست داشت ، حال ، برای این که راه ما برای سیر در وادی محبت الهی باز شود باید در محبت آن ذوات قدسیه فانی شده و حق محبت را در معاشرت با ایشان به خوبیبجا بیاوریم ، به همین دلیل است که در زیارت جامعه کبیره آمده است

« مَن أَرادَ اللّهَ بَدَأَ بِکُم ،و مَن قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِکُم»(من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص: 615)  هر که خدا را بخواهد ، از شما  آغاز می کند و هر که آهنگ او کند ، به شما روى مى آوَرد . 

 

  خدا را با تمام صفات جمال و جلال و با تمام کمالات می توان در انسان کامل یافت به همین دلیل باید در وادی انسان کامل سیر کنیم تا راهی به سوی خدای متعال به رویمان باز شود  ، انسان کامل کسی است که اگر انسان به او برسد، به خود خدا رسیده­ است . پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

« مَن رَآنِى فَقَد رَأى الحَقَّ‏» ( بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏58، ص: 235 ، نهایه ابن اثیر، ذیل «حق»)هر کس مرا ببیند (چه در بیداری و چه در خواب) خدا را دیده است.

یعنی خداوند متعال با تمام اسماء و صفات خود در پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  تجلی کرده است و این نشان از عظمت پیامبر دارد.

پس بیایید در محبت اهل بیت علیهم السلام فانی شویم .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۱/۱۱
  • ۲۰۰ نمایش
  • احسان ثابت

محبت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی