خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

اسلام و اقتصاد جهانی ،قسمت دوم

سه شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰ ب.ظ

اسلام و اقتصاد جهانی ،قسمت دوم 


از آن جا که خدای متعال اسلام را دینی جهانی قرار داده است باید بتوان با تعالیم آن تمامی بخش های جامعه جهانی را اداره نمود ، آن دسته از الگوهای مالی اقتصادی که خدای متعال برای مدیریت اقتصادی جهان به انسانها ارائه داده است بسیار متنوع بوده و در صورتی که گروهی برای عملی کردن آنها پیدا شوند آثار عظیمی از آنها به ظهور می آید .

اما برخی از الگوهای اقتصادی مالی که خدای متعال به انسانها ارائه داده است تا با آنها جامعه ای سالم برپا نمایند عبارت اند از :

  1. قرض الحسنه
  2. انفال
  3. خمس
  4. زکات
  5. صدقه
  6. مالیات(خراج)
  7. جزیه
  8. هدیه
  9. نفقه

 

هر یک از این موارد الگو های اقتصادی دقیقی هستند که در صورت عملیاتی شدن صحیح در سطح جامعه های مطبوع قابلیت آن را دارند که به توزیع عادلانه ثروت پرداخته و رشد و بالندگی اقتصادی را برای افراد آن جوامع به ارمغان بیاورند . 

لازم است به صورت مختصر به تشریح برخی از زوایای پنهان الگو های اقتصادی فوق پرداخته و اثرات شگفت انگیز آنها را اجمالا ذکر نماییم تا روشن شود که به چه صورت با آن الگو ها می توان جامعه اقتصادی نوینی خلق نمود .

  1. قرض الحسنه :

در اصطلاح دین مبین اسلام به آن دسته از قرض دادن مال و کالا به سایر افراد گفته می شود که قرض دهنده در ازاء آن از طرف مقابل هیچ چیزی اضافه بر اصل مال پرداختی دریافت نمی کند حال چه آن زیاده عینی باشد و چه اعتباری .

خدای متعال این گونه قرض دادن بدون زیاده را قرض الحسنۀ (قرض نیکو) نامیده و در صورتی که این عمل با قصد تقرب به ذات او صورت گیرد ، آن را به خود نسبت داده و در تعابیر قرآنی خود را دریافت کننده آن معرفی می گند ،هرچند که فرد قرض دهنده در ظاهر مال را به فردی از افراد بشر قرض میدهد اما خدای متعال خود را دریافت کننده آن می داند و افراد بشر را بدان ترغیب نموده و وعده ازدیاد منفعت به عاملان آن داده است ، فرمود :

﴿ مَنْ ذَا اَلَّذِی یُقْرِضُ اَللّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کَثِیرَةً وَ اَللّهُ یَقْبِضُ وَ یَبْصُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (سوره بقره، آیه 245)  کیست که به خدا «قرض الحسنه‌ای» دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند،) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است (که روزی بندگان را) محدود یا گسترده می‌سازد؛ (و انفاق، هرگز باعث کمبود روزی آنها نمی‌شود). و به سوی او باز می‌گردید (و پاداش خود را خواهید گرفت).

﴿ مَنْ ذَا اَلَّذِی یُقْرِضُ اَللّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ (سوره حدید، آیه 11)      

کیست که به خدا وام نیکو دهد (و از اموالی که به او ارزانی داشته انفاق کند) تا خداوند آن را برای او چندین برابر کند؟ و برای او پاداش پرارزشی است!

در این بیانات نورانی خدای متعال نه تنها نوع افراد بشر را به قرض الحسنۀ دادن به خدای متعال ترغیب می کند ، بلکه به عاملان آن وعده ازدیاد مال در دنیا و هم چنین اجر عظیم اخروی می دهد .( البته بنا به استعداد و ظرفیت افراد مقدار سود دنیوی و اخروی متفاوت است ، چه بسا به فردی به دلیل این که ظرفیت ازدیاد مال ندارد ، مال دنیا ندهند اما همان اندازه به او اجر عظیم اخروی می دهند و در دنیا تنها معیشت پست و تنگ را از او دفع می کنند و به او برکت می دهند ، به همین دلیل است که درآیه شریفه اشاره مستقیم به این که ازدیاد به چه چیزی تعلق می گیرد نشده است .)

این قاعده در جریان قرض الحسنه عمومیت داشته و شامل تمامی افراد بشر می شود ، منتها بر اساس روایات در رابطه با کافران خدای متعال تمام اجر ایشان را در دنیا به آنها می دهد و به مومنان به هر اندازه که ایمانشان قوی تر باشد اجر اخروی بیشتری اختصاص می دهد .

حال که این گونه است ، جامعه ای را تصور کنید که جریان اصلی اقتصادی او بر اساس قرض الحسنه بوده باشد و مردمان آن بر اساس رضایت الهی اموالشان را در ظاهر به افراد بشر می دهند اما در حقیقت با خدای متعال معامله نموده و ازدیاد و سود را از او سبحانه و تعالی  طلب می کنند و خدای متعال نیز طبق وعده های صادق  و حتمی خود نه تنها در بسیاری موارد اسباب را در عالم به نحوی می چیند که افراد قرض دهنده به سودی عظیم برسند بلکه در آخرت  نیز به آنان اجر  و قرب معنوی می دهد . در چنین جامعه ای نه تنها فقری نبوده بلکه درصد رشد سرمایه بیش از جوامع به ظاهر توسعه یافته خواهد بود و افزون بر آن در چنین جامعه ای شاهد رشد فضائل انسانی خواهیم بود چرا که افراد آن دل از پول بریده و چشم به عنایات الهی دارند و این همان تکاملی است که خدای متعال آن را در افراد بشر اراده نموده است .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۱/۱۲
  • ۵۴۸ نمایش
  • احسان ثابت

اقتصاد

اقتصاد الهی

رزق و روزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی