خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

تاثیر عفت مادر در پرورش و تعالی فرزندان

جمعه, ۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۱۶ ب.ظ

    تاثیر عفت مادر در پرورش و تعالی فرزندان


     

    زن کشتزار انسان که با ارزش ترین موجود در عالم هستی است می باشد ،  هر مقدار  که محصول با ارزش تر و مهم تر باشد شرایط تولید و نگهداری  آن نیز سخت و حساس تر خواهد بود  ، این امر اصلی بدیهی  است که همه ی عقلاء آن را قبول دارند ، اما از آنجا که در  اسلام  مادر کشتزار انسان است و  امور  دیگر نقش مقدمی یا مؤخری  را در ارتباط با مادر ایفاء  می کنند لازم است که از این بستر مقدس نهایت حفاظت و  نگهداری و پرورش به عمل بیاید تا از گزند آفات و آسیب ها در امان مانده و پرورش انسان سالم بوسیله ی آن به خوبی صورت بگیرد .

    یکی از اصلی ترین اموری  که در ارتباط با پاسبانی  و آفت زدایی از این  بستر مقدس مقدس وجود  زن در اسلام مورد توجه قرار گرفته است مسئله ی عفت و حیاء و عفاف اوست که به منزله ی حصاری است که او را از بسیاری گزندها حفظ می کند تا بتواند قابلیت پرورش صحیح انسان را بدست بیاورد .

    خدای سبحان این امر را در رابطه با حضرت مریم سلام الله علیها این گونه به تصویر می کشد :

    آیات ﴿مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فیهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها وَ کُتُبِهِ وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتینَ(سوره تحریم، آیه 12) مریم دختر عمران پاسبان عفت خویش بود ، و ما در او از روح خود دمیدیم و او کلمات پروردگار خود و کتب او را تصدیق کرد و از خاشعان بود .

    آیات ﴿الَّتی‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فیها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیَةً لِلْعالَمینَ(سوره أنبیاء ، آیه 91) آن زن را به یاد آر که پاسبان عفت خویش بود و از روح خویش در او دمیدیم و او را با پسرش براى جهانیان آیه و نشانه  قرار دادیم .

    در این دو آیه نکته ی قابل توجه این است که خدای سبحان در مورد حضرت مریم سلام الله علیها ابتدا پاسبان عفت خویش بودن ایشان را به تصویر می کشد و بعد از  آن با عبارت فنفخنا من روحنا می فرماید که ما از روح خویش در او دمیدیم و این نفخه ی روح را با فاء تعلیل معلق به  عفیف بودن ایشان نموده است یعنی علت این که خدای سبحان به حضرت مریم این عنایت را کردند عفیف بودن ایشان بوده است و بدیهی است که «العلۀُ تُعَمِّمُ وَ تُخَصِّصُ» یعنی هر کجا که علت بیان شده است خود همین علت  بیان گر این است که در  فرد خصوصیتی نیست بلکه با پیدا شدن علت در هرکجا معلول نیز بوجود می آید ، یعنی اگر زنان دیگر نیز بتوانند به درجات بالای عفت دست بیابند خدای سبحان فرزندان ایشان را نیز با روح خود تایید نموده و در رحم ایشان نیز از  روح خود می دمد و فرزندان ایشان نیز آیت و نشانه ای برای عالمیان می شوند کما این که در احوال بزرگان دین مکتوب است که مادران ایشان از چه جایگاه رفیعی از عفت و پاکی برخوردار بوده اند .

    چه بسیار بوده اند انسانهایی که به مقامات عالیه دست یافته اند درحالی که این سعادت را مدیون عفت و پاکدامنی مادران الهی خود بوده اند .

     

    پاکدامنی  مادر مقدس اردبیلی

     

    یکی از علماء بزرگ جهان تشیع که مورد عنایت امام زمان علیه السلام  بوده و بار ها به خدمت ایشان مشرف شده بودند حضرت آیت الله شیخ احمد مقدس اردبیلی هستند ، ایشان از چنان اعتبار علمی و اجتماعی برخوردار بودند که مردم ایشان را به عنوان مرجع تقلید بزرگی شناخته و از ایشان تقلید می نمودند ،  به اندازه ای عظمت و جلال داشتند که شاه عباس صفوی به ایشان احترام عجیبی قائل بودند و به درگاهشان تواضع می کردند ،  مشهور است که پدر مرحوم مقدس اردبیلی در اوایل زندگی خود در کنار تبلیغ و ارشاد، به کار کشاورزی در روستای خود «نیار»)نیار، روستایی است در سه کیلومتری شهر اردبیل و هم اکنون متصل به اردبیل شده است (اشتغال داشت . روزی در زمانی که مشغول زراعت بود، اتفاقا آب، سیبی را با خود آورد و ایشان هم آن را گرفته و خورد . بلافاصله با خود گفت این سیب برای که بود؟ و چرا آن را خوردم؟ کسی را در مزرعه به کار گمارد و از کنار آب برای پیدا کردن صاحب سیب به راه افتاد . پس از مدتی صاحب باغ را پیدا کرد و جریان را به او گفت . صاحب باغ که مرد روشن ضمیری بود، او را انسان خوبی یافت . به او گفت: آیا ازدواج کرده ای؟ گفت: خیر، ازدواج نکرده ام . صاحب باغ گفت: آب کشاورزی شما از توی همین باغ می گذرد و سیب هم مال درختان این باغ است و من آن را حلال نمی کنم . هر چه ایشان اصرار نمود و حتی خواست پول بدهد، قبول نکرد . گفت: با یک شرط حلال می کنم،

    دختری دارم اگر با آن دختر ازدواج کنید که البته هم کور است، هم کر است و هم شل، حلال می کنم .

    پدر مرحوم مقدس اردبیلی ناگزیر قبول نمود . صاحب باغ او را به خانه خود برد، مجلس جشن عروسی برقرار کرد . ایشان به حجله روانه شد . وقتی تازه داماد، نوعروس را در نهایت کمال و جمال دید، پدر عروس را خواست و از او پرسید: شما که گفتید دختر من کور و کر و شل است، این دختر آن چنان نیست؟ پدر دختر اظهار داشت: این که گفتم دختر من کر است چون غیبت کسی را نشنیده است . کور است چون با دیده خود به نامحرمی ننگریسته است . شل است چون بدون اجازه پدر و مادرش از خانه بیرون نرفته است . شیخ محمد اردبیلی همسر خود را برداشته و پیش پدر و مادر خود به نیار آورد .(مجله پیام حوزه تابستان و پاییز 1375، شماره 10 و 11 ،کتاب سرمایه سعادت و نجات، (ص 29 - 31) هم چنین نگاه کن :  http://www.hawzah.net)

    مادرانی که این کونه عفیف و پاک دامن هستند می توانند فرزندانی به دنیا آورند که از وجود آنها عالم نورانی شود ، خوشا به حال آنان .

     

    پس ای پدران و مادران آینده بدانید که آینده فرزندانتان در دستان شماست

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۹/۲۶
  • ۴۲۴ نمایش
  • احسان ثابت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی