خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

اهل بیت معدن انسانیت

شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۱۳ ب.ظ

اهل بیت معدن انسانیت 

 

 انسان برای نیل به مراتب عالی کمال و ورود به وادی انسانیت  باید خود را به وجودی وصل کند که معدن و ذات انسانیت است. یعنی باید به کسی وصل شد که حقیقتا انسان است.

 خداوند متعال به اقتضاء حکمت و عدالتش تنها عده محدودی از افراد بشر  را انسان کامل به دنیا آورده است ، آنان را  هم در عالم تکوین و هم در عالم تشریع پیشتازان افراد بشر قرار داده  به نحوی که در عالم تکوین  انسانیت به معنای تمام کلمه تنها  در وجود آن­ها به فعلیت رسیده و در عالم تشریع نیز علم به تمام احکام دین در وجود آن­ها حضور داشته  و با اختیار و قبول خودشان عملی شده است .

آنان کسانی هستند که خداوند متعال در قرآن کریم درباره ایشان می­فرماید:

﴿إِنَّما یُرِیدُ اَللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ اَلرِّجْسَ أَهْلَ اَلْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً  (سوره احزاب‏، آیه 33) خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.

 به اهل بیت علیهم السلام می­فرماید من خود شما را طهارت داده­ام، و وقتی که پای طهارت به میان آمد انسان وارد حوزه حب الهی می شود :

  ﴿اللّهُ یُحِبُّ اَلْمُطَّهِّرِینَ (سوره توبة، آیه 108) خداوند پاکیزگان را دوست دارد!

و وقتی حُبِّ خدای متعال به کسی تعلق گرفت او نیز مُحِبّ خدای متعال می شود


 

تا که از جانب معشوق نباشد کششی

 

کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد

 

لذا فرمود :

 ﴿اَلَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ (سوره بقرۀ، آیه 165)    آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا شدیدتر است.

و از آنجا که محبت اصلی ترین شاخصه ورود در وادی انسانیت است ،

در ازل پـرتـو حـسـنـت ز تـجـلی دم زد

 

عشـق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

جلوه‌ای کرد رخت دید ملک عشق نداشت

 

عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد

 

 

(دیوان حافظ –غزل شماره 152)

 به همین دلیل اهل بیت علیهم السلام که در طهارت تمامی شئون بی بدیل اند بیش از تمامی مخلوقات محبوب خدای متعال بوده و به همین خاطر بیش از تمامی خلائق در دریای حب الهی غرق اند و لذا به درجه والایی از انسانیت دست یافته اند که نه بشری را بدان مقام راه و نه عقل را قدرت تصور آن مقام است ، این جاست که امیر المؤمنین علی علیه السلام می فرماید :

«یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ وَ لَا یَرْقَى‏ إِلَیَ‏ الطَّیْرُ » (نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 48) سیل خروشان (علم و فضیلت) ازدامنه کوهسار وجودم پیوسته جارى است و مرغ (دور پرواز اندیشه) به قلّه (وجود) من نمى رسد. 

بنابر این اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام  ذات ، حقیقت و معدن انسانیت هستند و انسانیت باید از وجود ایشان به عالم جاری شود ، لذا آدمی اگربخواهد به مقامات انسانی برسد باید از چشمه­ی وجود اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام که کوثر است بنوشد تا به فعلیت برسد.

خداوند نسبت به عده­ای از انسان­ها می­فرماید:

 ﴿جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا (سوره سجده‏، آیه 24) و از آنان امامان (و پیشوایانی) قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت می‌کردند چون شکیبایی نمودند، و به آیات ما یقین داشتند.

 

می فرماید دلیل این که آنان را امام قرار دادیم این بود که صبر کردند و در سایه­ی  شکیبایی در وادی اطاعت الهی به آن مقام نائل گردیدند.

 عده ای با سرمایه­ های منحصر به فردی پا به این دنیا گذاشته اند  و با حفظ و حراست از آن هر روز آن سرمایه را بارورتر نموده و گسترش داده اند ولی اگر این سرمایه را به اکثریت ما بدهند، آن را ضایع خواهیم کرد .

اولیاء الله با صبر و استقامت بر آن چه که خدای متعال در مورد ایشان اراده نموده بود موهبت عظیم و منحصر به فرد الهی را به خود جلب کردند و از آن حراست نمودند ، در دعای ندبه می خوانیم :

« اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ عَلَى مَا جَرَى بِهِ قَضَاؤُکَ فِی أَوْلِیَائِکَ الَّذِینَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِکَ وَ دِینِکَ إِذَا اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِیلَ مَا عِنْدَکَ مِنَ النَّعِیمِ الْمُقِیمِ الَّذِی لَا زَوَالَ لَهُ وَ لَا اضْمِحْلَالَ بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْیَا الدَّنِیَّةِ وَ زُخْرُفِهَا وَ زِبْرِجِهَا فَشَرَطُوا لَکَ ذَلِکَ وَ عَلِمْتَ‏ مِنْهُمُ‏ الْوَفَاءَ بِهِ فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّکْرَ الْعَلِیَّ وَ الثَّنَاءَ الْجَلِیَّ وَ أَهْبَطْتَ عَلَیْهِمْ مَلَائِکَتَکَ وَ أَکْرَمْتَهُمْ بِوَحْیِکَ وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِکَ وَ جَعَلْتَهُمُ الذَّرَائِعَ إِلَیْکَ وَ الْوَسِیلَةَ إِلَى رِضْوَانِکَ » (إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏1، ص: 295) خدایا ستایش برتو نسبت به  آنچه جارى شد بدان قضا و قدر تو درباره اولیاء و بندگان مقربت ، آنان که خالص گردانیدى ایشان را براى خود و دین خود ، چون انتخاب کردى براى آنها آن نعمت شایان و پایدارى که نزد توست آن نعمتى که زوال و نابودى برایش نیست، (و این) پس از آنى (بود که) با آنها شرط کردى تا کناره گیرند از درجات (و ریاستهاى) این دنیاى پست و از زیب و زیورش و آنها نیز این شرط تو را پذیرفتند و تو نیز وفاى آنان را به این شرط دانستى و پذیرفتیشان و مقرّب درگاهشان کردى و مقرر داشتى از پیش براى ایشان نامى بلند و ثنایى آشکار و فرو فرستادى برایشان فرشتگانت را و گرامى داشتى آنان را به وحى خود و یاریشان کردى به علم خود و آنها را واسطه درگاهت و وسیله اى بسوى خشنودیت  قرارشان دادى .

 

 برای حفظ این سرمایه­ی عظیم توحید بود که  رسول اکرم صلی الله علیه و آله  در مدت بیست و سه سال رسالت خود سختی های وصف ناشدنی را تحمل نمودند که فرمود

« مَا أُوذِیَ نَبِیٌّ مِثْلَ مَا أُوذِیتُ » (مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص:247) هیچ پیامبری مثل من اذیت نشد .

تا جایی که وجود ایشان عین صبر شد که امیر المؤمنین علی علیه السلام در تفسیر آیه

 ﴿اِسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ اَلصَّلاةِ (سوره بقرۀ، آیه 45) از صبر و نماز یاری جوئید.

فرمود

 «الصَّبْرُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله»  (المناقب (للعلوی) / الکتاب العتیق ؛ ؛ ص69 ، بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج26، ص2)صبر رسول اکرم صلی الله علیه و آله است .

و برای حفظ همین سرمایه عظیم بود که امیر المومنین علیه السلام در میدان جهاد و مبارزه پیشتاز و در میدان خضوع عبادت نیز از همه جلوتر بود و در این مسیر تا آخر حیات مبارکشان رنج های عظیمی را تحمل نمود که در زیارت امین الله می خوانیم :

« أَشْهَدُ أَنَّکَ‏ جَاهَدْتَ‏ فِی اللَّهِ‏ حَقَّ جِهادِهِ‏ وَ عَمِلْتَ بِکِتَابِهِ وَ اتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله حَتَّى دَعَاکَ اللَّهُ إِلَى جِوَارِه‏ِ » (کامل الزیارات، النص، ص: 40) گواهی می دهم که تو در راه خدا آن چنان که سزاوار و شایسته او بود جهاد نمودی و به کتاب خدا عمل کرده و از سنت های پیامبر او صلی الله علیه و آله  تبعیت کردی تا آن که خدای متعال تو را به جوار قرب خود فراخواند . 

و به همین دلیل بود که امام حسین علیه السلام نیز با تمام اهل و عیال و یاران خود به کربلا رفت و آن چنان در این مسیر صبر کرده و استقامت ورزید که همه عقل ها را حیران و تمام قلب ها را واله نمود که زبان از وصف آن ها عاجز است .

بلکه همه اهل بیت علیهم السلام در مسیر حفظ این سرمایه های عظیم خدادادی با تمام وجود و با تمام دارایی خود جهاد کرده­اند.

راه رسیدن به مقامی که خدای متعال به انسان عنایات عظیمی مبذول دارد بر سایر افراد بشر نیز باز است ولی باید باید تلاش کرد تا ابتدا به چشمه و معدن وجود اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام وصل شویم  و از آنها بنوشیم و بعد که به این مقام رسیدیم باید با تمام قدرت خود تلاش کنیم تا آن سرمایه عظیم را حفط کنیم .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۱/۲۳
  • ۴۴۲ نمایش
  • احسان ثابت

سلوک الهی

سلوک الی الله

سیر حبی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی