خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

من هرگز رئیس جمهور نخواهم شد !

شنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۲:۳۲ ق.ظ

من هرگز رئیس جمهور نخواهم شد !

2017/03/11

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

مثل تمامی کودکان دنیا از کودکی در سر آرزوهای بلند و دور و درازی داشتم ، و به عشق این که روزی کسی خواهم شد انتظار گذر روزهای عمرم را می کشیدم . شب ها چشم هایم را می بستم و در خیالاتم به سالیان آینده سفر می کردم ، و روزهایی را بوجود می آوردم که مثلاکسی شده ام .

روز به روز این خیالات شدت می گرفت و در آن ها هر روز مقامی بالاتر را برای خود انتخاب می کردم تا آن جا که رسیدم به رئیس جمهوری !

با خود می گفتم اگر رئیس جمهور شوم چه می شود ! کلی حقوق و مقام و محبوبیت ! هزاران زیردست و کارگر و اختیار دار امور چندین ملیون نفر انسان . آنقدر در خیالاتم با پست خیالیم ور می رفتم تا آنکه غرق در لذت ریاست خوابم می برد .

سالها به این منوال سپری شد ، تا این که بخاطر کثرت مشاغل و مسئولیت ها آن پست خیالی ام را فراموش کردم ،اما شبی به صورت اتفاقی  مثل دوران کودکی مرغ خیالم یاد پست ریاست جمهوری لذت بخش دوران کودکی ام کرد ، وارد آن شدم و خود را رئیس جمهور مقدر ایران پنداشتم ،  اما این بار دیگر مثل دوران کودکی از لذت ریاست و کارهایی که می  توانستم انجام دهم  سرمست نشدم تا به خواب روم ، بلکه بی خواب شدم ، مداوم فقر و مسکنت ملیون ها فقیر و گرفتاری ملیون ها انسان از بیکاری و خطر امنیتی و تهاجم فرهنگی و سستی دین و اعتیاد و بی خانمانی و  ... که رئیسان و سردمداران جامعه مسئول برطرف کردن آن هستند ، به ذهنم می آمد ، به خود گفتم ای وای بر من  اگر لحظه ای سستی کنم و در مسیر برطرف کردن این معضلات قدم صحیحی بر ندارم ،  اگر کوتاهی کنم چگونه عذاب الهی را در قبال تضییع حقوق مسلمانان تحمل کنم ، چگونه جواب امام زمان علیه السلام  را بدهم و در قیامت چگونه طلب ملیون ها نفر انسان را که مورد ظلم من واقع شده اند را اداء کنم !

هنگامی که طائر خیالم تمام این سختی ها و مسئولیت عظیمی که باید متحمل آن شوم را تصور کرد ، به این نتیجه رسیدم که لقاء ریاست را به عطایش بخشیده و لذت بازی با آن را به دیگران واگذار کنم .

اما هوای نفس دائما در دلم آشوب می کرد و می گفت تو می توانی ! اما عقلم می گفت من آدم اینکار ها نیستم ؛ این گونه بود که جنگی در عالم درونم به پا شد .

در کلمات برخی علماء این گونه وارد شده است که ،آخرین حب غیر الهی که از دل مومن خارج می شود حب ریاست است ، ملا مهدی نراقی در جامع السعادات می فرماید : 

« انسان  هنگامی به درجه کمال می رسد که حب ریاست از دل بیرون رود، که آخرین چیزی که از سرهای صدیقان بیرون می رود حب ریاست و جاه است، و از اینرو بکلی ریشه کن کردن آن، به نحوی که دیگر احساس نشود، تقریبا از توانائی بشر خارج است. » [1]

وقتی به این کلام ملا مهدی نراقی توجه کردم فهمیدم که این خیالات از وسوسه شیطان است و باید با آن مبارزه کنم تا راه به سوی تعالی حقیقی به رویم باز شود و بتوانم در مسیر تحصیل ملک عظیم عالم آخرت حرکت کنم . خدای متعال در قرآن کریم می فرماید :

﴿ تِلْکَ اَلدّارُ اَلْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی اَلْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ اَلْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ  [2](آری،) این سرای آخرت را (تنها) برای کسانی قرارمی‌دهیم که اراده برتری‌جویی در زمین و فساد را ندارند؛ و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است!

همین یک آیه کافی بود که تا روزی که زنده هستم خیال هر نوع ریاست و بلند پروازی را از سرم بیرون کنم .

اما کمی که تلاش کردم دیدم واقعا نمی شود این خیالات لعنتی را به راحتی از سر بیرون کرد ! با خود گفتم چه کنم تا این که به این نتیجه رسیدم که تنها راه فرار کردن از دست این خیالات خطر ناک فرار کردن به سوی خداست ، و آن به این است که در مسیر لقاء الهی حرکت کنیم ، کاری کنیم که ولو برای یک بار لذت معرفت خدا در جانمانجوانه بزند .

آیت الله سعادت پرور رحمت الله علیه در یکی از وصایای اخلاقی خود می فرمودند :

 « اگر انسان بداند که در معرفت خدا چه لذتی نهفته است همه چیز را رها می کرد [ و جز در مسیر معرفت الهی قدم بر نمی داشت ] » [3]

 

 آری چه بسا که لذت معرفت چنان بر احوال آدمی غلبه کند که احساس لذت جاه و ریاست در او بوجود نیامده و یا اگر وجود دارد از بین برود .

═══════════════════════════════════════════════════

[1]  علم اخلاق اسلامی جلد 3 (ترجمه کتاب جامع السعادات ) فصل 65: اقسام نعمتها و لذتها ، نویسنده : ملا محمد مهدی نراقی مترجم : سید جلال‏ الدین مجتبوی

[2]  (سوره قصص، آیه 83) 

[3] رسائل عرفانی ، آیت الله سعادت پرور ، وصایای اخلاقی معظم له .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۲/۲۱
  • ۴۵۳ نمایش
  • احسان ثابت

اخلاق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی