خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

در همین دنیاطبیب جان خود باش - قسمت دوم

پنجشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۳:۱۰ ق.ظ

     

    در همین  دنیاطبیب جان خود باش - قسمت دوم

    برای درمان دردهای خود ابتدا باید درد را احساس کنیم ، اگر احساس درد نکنیم دنبال طبیب نمی­رویم ، اینجاست که باید با سوء ظن نسبت به خود ، تمامی اعمال و رفتارمان را رصد کرده و آنها را بر شریعت الهی عرضه کنیم ، اگر دیدیم که اعمال و اخلاقمان مطابق با دستورات الهی نیست گرفتار بیماری معنوی هستیم و به هر اندازه که آن اعمال و رفتارمان مخالفت بیشتری با شریعت الهی داشته باشد به همان اندازه خطرناک و مهلک تر خواهند بود و به همان اندازه باید در امر درمان آنها کوشش نموده و جدیت بیشتری به کار ببریم .

    راه کشف بیماری های معنوی محاسبه و مراقبه است و رکن اصلی مراقبه و محاسبه سوء ظن به خود است ، انسانی که می­گوید کسی بهتر از من نیست ، چنین انسانی هرگز نخواهد فهمید دردهایش چیست و  هیچ گاه برای درمان آنها به دنبال طبیب نمی گردد ، به همین دلیل خدای متعال فرمود :

    ﴿لا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ(سوره نجم ، آیه 32) خودستایی نکنید( و خود را نیکو مپندارید)!

     

    طبیب ولو مسیحا دم باشد، اگر انسان در خود دردی نبیند نمی­تواند او را درمان کند.

    اشعار 

    طبیب عشق مسیحادم است و مشفق لیک

     

    چــو درد در تــو نـبـیـنـد که را دوا بکند

     

     

    (حافظ-غزلیات-غزل شماره 187)

     حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام فرمود :

    «دَاوَیْتُ الْمَرْضَى فَشَفَیْتُهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أَبْرَأْتُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَالَجْتُ الْمَوْتَى فَأَحْیَیْتُهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَالَجْتُ الْأَحْمَقَ فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَى إِصْلَاحِهِ فَقِیلَ یَا رُوحَ اللَّهِ وَ مَا الْأَحْمَقُ قَالَ الْمُعْجَبُ بِرَأْیِهِ وَ نَفْسِهِ الَّذِی یَرَى الْفَضْلَ کُلَّهُ لَهُ لَا عَلَیْهِ وَ یُوجِبُ الْحَقَّ کُلَّهُ لِنَفْسِهِ وَ لَا یُوجِبُ عَلَیْهَا حَقّاً فَذَاکَ الْأَحْمَقُ الَّذِی لَا حِیلَةَ فِی مُدَاوَاتِهِ‏ » (الإختصاص، النص، ص: 221) بیماران را طبابت کردم پس به اذن خداى تعالى شفایشان دادم و کور و جذامى  را به اذن الله سالم ساختم و مردگان را معالجه کرده پس به اذن الله زندشان کردم ، امّا احمق را معالجه کردم ولی از اصلاح او عاجز ماندم! پرسیدند: اى روح اللَّه احمق کیست؟ فرمود: کسى که خود رأى و خود پسند است و همیشه بزرگی و فضل را از آن خود مى ‏داند، نه بر علیه خود و همیشه تمام حق را برای خود می داند ، در حالى که حقیقت این است که او هیچ فضل و حقّى ندارد، پس چنین شخصى احمقی است که هیچ راهى براى مداواى او نیست.

      حضرت عیسی علیه السلام  بعضی­ افراد که هزار سال از مرگشان می­گذشت را زنده کرد تا این که دوباره تشکیل خانواده داده و صاحب اولاد شدند اما می فرماید انسان­های خود رأى و خود پسند را نتوانستم شفا دهم ، چرا که خود پسندی و حسن ظن ایشان به خود مانع قبول درمان طبیب می شد به همین دلیل هیچ گاه درمان نشدند و ناقص از دنیا رفتند .

    پس بر طالب تعالی و سعادت لازم است که هرگز از خود راضی نبوده و به اعمال خود سوء ظن داشته باشد و دائما در حال کشیک و کشف کردن آفات نفس خویش باشد تا بیماری هایش را بر طبیبان نفوس عرضه داشته و درمان آنها را قبول کند و در نهایت به طهارتی دست بابد که مستحق دریافت فیوضات ربوبی شود . اما کسی که چنین نکند هرگز پیشرفت نخواهد کرد !

    در مسیر تعالی درد  معنوی کیمیایی بی نظیر است ، هر کس که خدای متعال به او درد معنوی عنایت کرده ، همه چیز به او داده است. اما کسی که خدای متعال او را از درد های معنوی محروم کرده او را از تمامی خیرات منع کرده است ، اهل دنیا کلاه بر سرشان رفته و فریب خورده­اند چرا که تمام نظرشان معطوف به عالم  دنیا شده و از لذت های معنوی محروم مانده اند لذا باید بسیار مراقب باشیم

    اشعار 

    ندوزی چو حیوان نظر بر گیاه

     

    بـیـابـی اگـر لـذت اشک و آه

     

     

    (رضی‌الدین آرتیمانی-ساقی‌نامه)

     انسان اگر همانند چهار پایان و بهائم دائما دنبال علف و خورد و خوراک باشد ، چگونه می­تواند مَلَک شود؟ چه گونه می­تواند به امام زمان صلوات الله علیه وصل شود؟ باید به انسان کامل وصل شد تا او انسان  را طبابت کنند. اگر از این فیص محروم شویم ، هیچ کس دیگری در عالم قادر نیست بیماری های معنوی ما را  طبابت کند.

    اشعار 

    درد جسم است آن که درمانش بود پیش طبیبان

     

    درد روح غـیـر تـولّای عــلـی درمــان نــدارد

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۲/۲۶
  • ۴۹۴ نمایش
  • احسان ثابت

طبیب جان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی