خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

میوه چینی از باغ های عالم غیب

شنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۰۴:۱۸ ق.ظ

    میوه چینی از باغ های عالم غیب 

    خدای متعال در شریعت اسلام دعوت به تبعیت از نبی خاتم را به نهایت درجه ممکن رسانده است. چرا که اسلام ختم کلام خدا و ختم تمام شریعت هاست و پیامبر آن نیز خاتم الأنبیاء و المرسلین است به همین دلیل باید تمام تعالیم مربوط به تعالی بشر در این دین بیان شده و نقصی در آن نباشد و پیامبر آن نیز کامل ترین و برترین الگوی بشری باشد ،

    به عبارت دیگر در اسلام که خاتم ادیان است باید راهکار رسیدن به نهایت آن چه که انسان می­تواند به آن برسد  و همچنین الگوی عملی و تمثل یافته آن تعالیم نیز ارائه شده باشد ، آن تعالیم عظیم که خاتم تمامی تعالیم و کتب الهی است ، قرآن کریم  و آن عظیم ترین الگوهای کامل که خدای متعال تمامی کمالات و حقائق را در ایشان به نمایش درآورده است و سایر افراد بشر را تا روز قیامت امر به تبعیت از ایشان نموده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت شریف ایشان هستند.

    حضرت امام رحمةالله تعالی علیه دربیانی پیرامون وسعت وجودی و مقامات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می­فرمایند :

     پیامبر به اندازه­ای که یک ممکن امکان سیرش را دارد، پیش رفته و تا آن نقطه­ای که بیش از آن امکان سیر نیست، رسیده. تا جایی پیش رفته اند که اگر کمی دیگر پیش می رفتند به واحب الوجود تبدیل می شدند

    تمام انسان ها حتی نبی اکرم صلی الله علیه و آله موجوداتی ممکن هستند و تنها ذات اقدس الهی است که واجب الوجود بالذات بوده و در این خصیصه کسی نظیر او نیست ؛ در شب معراج رسول اکرم صلی الله علیه و آله  تا جایی عروج پیدا گرد که نه تنها تا قبل از ایشان موجودی به آن مقام نرسیده بود بلکه تا ابد نیز کسی - جز اهل بیت علیهم السلام که همگی پیکره ای واحد هستند - به آن مقام نخواهد رسید ، مقامی که خدای متعال فرمود :

    ﴿ دَنا فَتَدَلّى* فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى* فَأَوْحى إِلى عَبْدِهِ ما أَوْحى[1]  نزدیکتر و نزدیکتر شد...تا آنکه فاصله او (با پیامبر) به اندازه فاصله دو کمان یا کمتر بود؛در اینجا خداوند آنچه را وحی کردنی بود به بنده‌اش وحی نمود.

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا این مقام بالا رفتند به نحوی که اگر فاصله مذکور از میان برداشته می شد وجود ممکن الوجود حضرت تبدیل به واجب الوجود می شد که امری محال و محقق نشدنی است .

    حال خدای متعال بشریت را به تبعیت از چنین وجود بی نظیری دعوت کرده ، می فرماید :

    ﴿لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اَللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اَللّهَ [2] مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا دارند.

    یعنی اگر انسان بخواهد مدارج نهایی کمال تا لقاء الله را طی کند راهش این است که پای خود را جای پای رسول اکرم صلی الله علیه و آله  بگذارد و در تمامی شئونات به حضرتش اقتداء کند تا تمام عوالم را به زیر پا کشیده و به عالی ترین درجه تعالی دست یابد .

    بـرو انـدر پـی خــواجـه به اسـری

     

    تـمـاشـا کن هـمـه آیـات کـبـری

    بــرون آی از ســرای ام هــانــی

     

    بگـو مـطـلـق حـدیـث مـن رآنـی

    گذاری کن ز کاف و نـون کـونـین

     

    نشیـن بر قـاف قـرب قاب قوسـین

    دهد حق مر تو را هرچ آن بخواهی

     

    نماینـدت هـمـه اشـیـا کـمـاهـی

     

     

    [3]

     

    خدای متعال وجودی را به عنوان الگو نیکو معرفی می کند که نه تنها همانند آدم علیه السلام

    ﴿عَلَّمَ آدَمَ اَلْأَسْماءَ کُلَّها   [4]  علم اسماء [= علم اسرار آفرینش و نامگذاری موجودات‌] را همگی به آدم آموخت.

    بلکه علمی کامل و تمام را به او تعلیم نمود ،

     ﴿أَنْزَلَ اَللّهُ عَلَیْکَ اَلْکِتابَ وَ اَلْحِکْمَةَ وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ    [5]  (ای پیامبر) خداوند، کتاب و حکمت بر تو نازل کرد؛ و آنچه را نمی‌دانستی، به تو آموخت؛ و فضل خدا بر تو (همواره) بزرگ بوده است.

    وبعد از آن که تمامی تعالیم الهی در جان رسول اکرم صلی الله علیه و آله بواسطه تلاش و استقامت ایشان در مسیر عبودیت خالصانه خدای متعال محقق شد او را به معراج برده و پرده از حقائقی غیبی برای حضرتش برکشیدند

    ﴿سُبْحانَ اَلَّذِی أَسْرى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرامِ إِلَى اَلْمَسْجِدِ اَلْأَقْصَى اَلَّذِی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا  [6]  پاک و منزّه است خدایی که بنده‌اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساخته‌ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم.

    ﴿ دَنا فَتَدَلّى* فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى* فَأَوْحى إِلى عَبْدِهِ ما أَوْحى  [7] نزدیکتر و نزدیکتر شد...تا آنکه فاصله او (با پیامبر) به اندازه فاصله دو کمان یا کمتر بود؛در اینجا خداوند آنچه را وحی کردنی بود به بنده‌اش وحی نمود.

    و پس از تحقق این مرحله ایشان را الگو نیکو برای هدایت یافتن بشریت قرار دادند :

    ﴿یا أَیُّهَا اَلنَّبِیُّ إِنّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً*وَ داعِیاً إِلَى اَللّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً  [8]   ای پیامبر! ما تو را گواه فرستادیم و بشارت‌دهنده و انذارکننده! و تو را دعوت‌کننده بسوی خدا به فرمان او قرار دادیم، و چراغی روشنی‌بخش!

    حال بر ماست که با شوق و اطمینان به دنبال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حرکت کنیم تا از میوه باغ های غیبی عالم هستی چیده و کام دل برآریم

    زکوی یار می آید نسیم باد نوروزی     از این باد ار مدد خواهی چراغ دل بر افروزی

     

     

    دل هایتان همیشه نوروزی ! پیشاپیش سال نو مبارک !

     

    ════════════════════════════════════════

  1.   (سوره نجم‏، آیه 8-10)
  2. (سوره احزاب‏، آیه 21)
  3. گلشن راز شیخ محمود شبستری -بخش9
  4. (سوره بقرة، آیه 31)
  5. (سوره نساء، آیه 113)
  6.  (سوره إسراء، آیه 113)
  7. (سوره نجم‏، آیه 8-10)
  8. (سوره أحزاب ، آیه 45 و 46)

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی