خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

بازی های مفید 1

چهارشنبه, ۸ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵ ق.ظ

    اصول آموزش فرزندان 5  - بازی های مفید  1

    بیان شد که کودکان  برای رشد و بلوغ جسمی و فکری نیاز به بازی دارند و عدم توجه والدین به این امر مهم آسیب های بسیاری در روح و روان ایشان دارد و حتی در برخی موارد موجب اختلال های جسمی نیز می شود .

    حال در این جا لازم است به معرفی برخی بازی ها که مفید هستند پرداخته شود تا والدین دلسوز شرایط را رشد سالم فرزندانشان آماده کنند :

  1. گل بازی   

یکی از بازی های بسیار ساده و مفید که برای کودکان خردسال توصیه می شود گل بازی و بازی های مشابه آن است ، از آن جا که کار با گل و خمیر بازی های بهداشتی و آجر های پلاستیکی به نحوی است که انعطاف بسیاری دارند همین قابلیت دست کودکان را برای خلاقیت باز می گذارد چرا که هر آن چه را که بخواهند می توانند درست کنند و همین امر موجب می شود که کودک از قوه فکر خود استفاده کند تا بتواند اثری جدید خلق کند .

پس خوب است برای فرزندان از این نوع وسایل فراهم کنیم تا علاوه بر ظهور استعدادهایشان بتوانیم قابلیت های ایشان را کشف  و مدیریت و گسترش دهیم .

بنابر این اگر کودکان به دنبال گل بازی رفتند نباید آنها را منع کنیم :

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به کودکانی برخورد که با خاک، بازی می کردند، بعضی اصحاب آنان را از بازی با خاک منع کردند، حضرت فرمود:

«دَعْهُمْ فَإِنَّ ٱلتُّرَابَ رَبِیعُ ٱلصِّبْیانِ» ( شرح فارسى شهاب الأخبار(کلمات قصار پیامبر خاتم ص)، متن، ص: 89)«بگذارید بازی کنند زیرا خاک، سبزه زار کودکان است.

البته باید بهداشت محل، خاک، هوا و...

.

  1. بازی با حیوانات 

در روایات وارد شده است که در خانه بزغاله و کبوتر نگهداری کنید تا فرزندانتان از برخی آسیب ها در امان بمانند ،

امام جعفر علیه السلام  در باره  امام باقر علیه السّلام نقل می کنند که : 

« کَانُوا یُحِبُّونَ أَنْ یَکُونَ فِی الْبَیْتِ الشَّیْ‏ءُ الدَّاجِنُ مِثْلُ الْحَمَامِ وَ الدَّجَاجِ أَوِ الْعَنَاقِ لِیَعْبَثَ بِهِ صِبْیَانُ الْجِنِّ وَ لَا یَعْبَثُونَ بِصِبْیَانِهِمْ‏.»(قرب الإسناد (ط - الحدیثة)، النص، ص: 93) ایشان دوست داشتند در خانه یک جانور اهلى باشد هم چون کبوتر، مرغ و بزغاله تا کودکان اجنه با آنها بازى کنند و با کودکشان بازى نکنند.

هم چنین از رسول اکرم صلی الله علیه و آله  نقل شده که فرمود :

« اتَّخِذُوا الْحَمَامَ الْمَقَاصِیصَ‏ فِی بُیُوتِکُمْ فَإِنَّهَا تُلْهِی الْجِنَّ عَنْ صِبْیَانِکُمْ.»( بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏62، ص: 27) در خانه هاتان کبوتر نگهدارید  چرا که  آنها جنیان را از کودکانتان دورمی کنند .

هر چند که روایات عاملی دیگر غیر از مراد ما را برای نگهداری این دو حیوان بیان کرده اند  اما این امر منافات با بیان ما ندارد چرا که اگر این حیوانات در خانه نگهداشته شوند به صورت طبیعی کودکان با آنها بازی می کنند و همین امر موجب می شود بسیاری از وسوسه  های شیطان آنها را به خود مشغول ننماید.

برخی ها می گویند که منزل انسان جای حیوانات نیست چرا باید این کاررا کرد ، در حالی که احتمال انتقال بیماری های بسیاری از سوی حیوانات به انسان وجود دارد ؟

در جواب باید گفت بسیار عجیب است که در جهان ما بسیاری افراد مبادرت به نگهداری سگ که کثیف ترین حیوانات و ناقل بسیاری از بیماری های ویروسی است را خوب می دانند اما حیواناتی که طاهر اند و خوردن گوشتشان جائز است وضعیتشان را بدتر از سگ می دانند ، گذشته این که با برخی تدابیر ساده در امر نظافت این حیوانات می توان به بهترین نحو شرایط را برای نگهداری آنها در منزل فراهم کرد .

حتی در آپارتمان های امروزی نیز می توان یک بزغاله کوچک و یا چند کبوتر  را بدون این که برای کسی مزاحمت ایجاد کند نگهداشت و کودکان را با آنها مشغول نمود  تا از توجه به بازی های مضر کامپیوتری دوری کنند و از آفات آنها در امان بمانند . 

البته باید مراقب بود که این امور به افراط تبدیل نشود که هر امری که در آن زیاده روی داخل شود از وسوسه شیطان است، لذا باید مراقب بود انسان گرفتار کبوتر بازی نشود .

 

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی