خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

اذان واقامه گفتن در گوش نوزاد

سه شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۱۸ ب.ظ

اذان واقامه گفتن در گوش نوزاد

 

مستحب است که در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپ او اقامه را بگویند. [و مستحب است کسی که اذان می گوید با وضو، رو به قبله، با نیّت پاک و متوجّه عنایات خدا باشد.] (اذان و اقامه گفتن در گوش نوزاد  برترین سرآغاز آموزش از زمان تولّد اوست و در تعلیمات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام جایگاه ویژه ای داشته و اثرات مثبت بسیاری بر آن مترتب است .

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

« مَنْ‏ وُلِدَ لَهُ‏ مَوْلُودٌ فَلْیُؤَذِّنْ‏ فِی أُذُنِهِ الْیُمْنَى بِأَذَانِ الصَّلَاةِ وَ لْیُقِمْ فِی الْیُسْرَى فَإِنَّهَا عِصْمَةٌ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ. » ( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏6، ص: 24) هر که دارای فرزند شود سنّت است که در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگویند، زیرا این عمل نوزاد را از نفوذ شیطان حفظ می کند .

در روایتی دیگر در ادامه این فراز از امیر المؤمنین علی علیه السلام نقل شده است که فرمودند

« إِنَّهُ صلی الله علیه و آله  أَمَرَ أَنْ‏ یُفْعَلَ‏ ذَلِکَ‏ بِالْحَسَنِ‏ وَ الْحُسَیْنِ‏ وَ أَنْ یُقْرَأَ مَعَ الْأَذَانِ فِی آذَانِهِمَا- فَاتِحَةُ الْکِتَابِ وَ آیَةُ الْکُرْسِیِّ وَ آخِرُ سُورَةِ الْحَشْرِ وَ سُورَةُ الْإِخْلَاصِ وَ الْمُعَوِّذَتَانِ»( دعائم الإسلام ج 1 ص 147، بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏101، ص: 126)حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم] دستور داد که با حسنین علیه السلام آن گونه عمل کنند، و نیز امر فرمود که در گوش های شان سوره ی حمد، آیۀ الکرسی، انتهای سوره ی حشر، سوره های توحید، فلق و ناس را نیز بخوانند .

بهتر است که این اذان و اقامه را انسانی که دارای طهارت نفس و اهل تقواست در گوش نوزاد بخواند و در آخر از ایشان درخواست شود که در حق نوزاد دعای خیر نموده و باقی حضار آمین بگویند ،  چرا که تاثیر نفوس مستعده بر سایر انسانها پوشیده نیست و همین امر می تواند تا آخر عمر در حیات کودک اثرات عظیمی داشته باشد . 

البته باید یاد خدا را به صورت مداوم در حیات کودک جریان داد به نحوی که تا زمان بلوغ فکری نوزاد همواره ذکر  و یاد خدا به او تلقین شده و در شالوده شخصیتش تاثیر بگذارد تا او به جایی برسد که با اختیار خود  در مسیر ذکر و یاد خدای متعال قراربگیرد .در این رابطه پیشینیان ما از قدیم الایام پیشگام بوده اند و برای این که چنین تاثیراتی در جان فرزندان ایجاد کنند اقدام به جعل اصطلاحاتی نموده اند تا در ارتباط با کودکان از آنها استفاده کنند ، یکی از آنها همان «لالایی» مادرانه است که مادران در گوش کودکان خود زمزمه می کرده اند ، لالایی در حقیقت همان کلمه ی مقدّس «لا إِلهَ إلّا ٱللهُ» است،که مسلمانان فرزندان شان را با این شعار نوازش می دهند، اما آن را مخفّف کرده «لالایی» می گویند.

ما نیز باید این مسیر را تداوم بخشیده و با ابتکار عمل در جای جای حیات کودکمان یاد خدا را به او آموزش داده و او را در معرض ذکر خدا قرار دهیم .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۰/۲۱
  • ۵۲۳ نمایش
  • احسان ثابت

آداب ولادت نوزاد

تربیت اسلامی فرزند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی