خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

اثرات مثبت فرزند آوری  -ازدیاد رزق و روزی  و نشاط  و سلامت روانی زوجین

 

  1. فرزند عامل برکت و ازدیاد رزق و روزی 

دین اسلام  تشکیل خانواده و فرزندآوری را نه تنها باعث مشکلات معیشتی در خانواده نمی داند بلکه توسعه معیشتی را پس از ازدواج و صاحب فرزند شدن به واسطه تلاش و برکت همراه آن، تضمین کرده است. بر اساس آموزه های دینی، فقر و ناداری مانعی در جهت تشکیل خانواده و اندیشه فرزندآوری نیست؛ زیرا خداوند در پرتو ازدواج و فرزند برکت و بی نیازی عطا می کند. یکی از آموزه هایی که در روایات بر آن تأکید شده این است که فرزند موجب برکت در خانواده است.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله  فرمود :

روایات «اتَّخِذُوا الْأَهْلَ‏ فَإِنَّهُ‏ أَرْزَقُ‏ لَکُمْ‏.»( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 329) اهل  و عیال (زن و فرزند) بگیرید ، چرا که این کار برای شما روزی آوردنده تر است .

  امام صادق علیه السلام می فرماید :

روایات « الرِّزْقُ‏ مَعَ‏ النِّسَاءِ وَ الْعِیَالِ‏.»(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 331)روزی به همراه زنان و عیال (فرزندان) است .

 در این روایت واژگان «اهل» و «عیال» شامل فرزندان نیز می شود.

هم چنین رسول اکرم صلی الله علیه و آله  در بیانی دیگر فرمودند : 

روایات «بیت‏ لا صبیان‏ فیه لا برکة فیه»(نهج الفصاحة ، ص: 374، کنز العمال، ج 16، ص 274 :)خانه ای که بچه در آن نیست برکت در آن نیست.

برکت عبارت است از فراوانی، رونق، فزونی، سعادت و نیک بختی. در این تعریف برکت شامل مجموعه ای از هیجان ها، اندیشه ها، رفتارها و احساس هایی است که به طور وسیع با سلامت و بهداشت روانی خانواده در ارتباط هستند. که با فرزند دارشدن باب همه این برکات به روی زن و مرد باز می شود .

حال اگر  می خواهیم از این برکات استفاده کنیم لازم است تا تصمیمی جدی در مورد فرزند آوردن یا افزایش تعداد آنها انجام دهیم ، و نباید بترسیم که شاید روزی ما کم شود ، ترس جائز نیست ، خدای متعال خود روزی فرزندان را تضین نموده است ، آنجا که فرمود :

آیات ﴿نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیّاکُمْ(سوره إسراء،آیه 31 )  ما فرزندانتان و شما را روزی می‌دهیم !

  1.  فرزند عامل نشاط و سلامت روانی والدین

 فرزند می تواند موجب نشاط والدین و سلامت روانی آن ها شود.یکی از بزرگ ترین عوامل شادی آفرین برای والدین اولین ملاقات آن ها با فرزندان سالم خود پس از تولد است.  زن و شوهر با تولد فرزند زندگی خود را معنا دارتر از گذشته می یابند. و بعدها نیز شنیدن الفاظ «مامان» و «بابا» از زبان کودک برای آن ها لذّت بخش است علاوه بر این والدین از دیدن فعالیت های شیرین و دل نشین فرزندان و نگاه به چهره های بشاششادی  آفرین آنها احساس شادمانی می کنند . 

در آیات و روایات ازدواج و فرزند آوری عامل و زمینه بی نیازی و برکت در خانواده معرفی شده است: 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی