خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

نقش رفتار محبت آمیز والدین در تربیت فرزند

چهارشنبه, ۸ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹ ق.ظ

    نقش رفتار محبت آمیز والدین در تربیت فرزند

     

    کودکان پس از آن که از دوران خرد سالی پا به دوران نونهالی گذاشتند و در سنین ابتدایی آموزش  و رشد فکری قرارگرفتند اولین مکتب تربیتی آنها خانواده و اولین معلمان ایشان پدر و مادر او هستند ، کودک در این دوره آن چه را که از پدر  و مادر می بیند امری نیکو و ارزشی دریافته و سعی در انجام و تکرار آنها دارد ، لذا اگر خانواده ای گرفتار رفتار های ناسالم باشند کودک نیز به صورت خودکار آن امور را معیار عمل خود قرار داده و بر اساس آنها رفتار می کند .

    بر این اساس لازم است والدین توجه بسزایی در روابط  زناشویی خود داشته باشند ،

     

    یکی از اموری که بیش از همه نظر کودک را در سنین ابتدایی حیاتش جلب می کند رابطه عاطفی والدین با او و خودشان است ، او رفتار های پدر  و مادر را به خوبی دیده و با دقت بالا پردازش  و تحلیل کرده و از آن الگو می گیرد لذا  باید در محیط خانه و خانواده مهر و محبت و عاطفه و دوستی حاکم باشد، و هیچ گونه اثری از نفرت و کینه و عداوت در آن نباشد و افراد خانواده همدیگر را دوست داشته باشند و محبتشان را ابراز و اظهار کنند؛ به ویژه پدر و مادر باید محبت، ثبات و آرامش را در داخل خانه گسترش دهند، چنان که خداوند در قرآن کریم فرموده است:

     ﴿وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لاَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون (سوره روم ، آیه 21)   از نشانه های الهی، آن که از خودتان برای شما جفتهایی آفرید تا در کنارشان بیارامید و در میانتان دوستی و مهر نهاد. در این، نشانه هاست مردمی را که می اندیشند.

    بنابراین، ارتباط بین زن و شوهر یا پدر و مادر باید ارتباط محبت آمیز باشد و چنین رابطه ای مایه آسایش نفس، و آرامش اعصاب، اطمینان روح و جسم و همچنین موجب همبستگی خانواده، تحکیم اساس آن و دوام موجودیت واحدش خواهد بود و فرزندان نیز با دیدن این نوع از رفتار های آرامش بخش به مرور آرامش یافته وقدرت روانی بالاتری نسبت به کودکان دیگر که در بستر های نامناسب افراد خانواده رشد پیدا کرده اند خواهند داشت .

    در میان اعضای خانواده وظیفه پدر سنگین تر است؛ زیرا او باید مهر و محبت را بین اعضای خانواده گسترش دهد؛ به ویژه نسبت به همسرش مهربان باشد و نیازهای او را برآورده سازد، چون این هم از حقوق اوّلیه همسرش است و هم موجب تربیت صحیح فرزند می گردد تا بدین وسیله مهر و محبت و دوست داشتن را به فرزندانش منتقل کند.

    ازامیر المؤمنین علی علیه السلام  چنین روایت شده:

    «لِیَتَأَسَ‏ صَغِیرُکُمْ‏ بِکَبِیرِکُمْ وَ لْیَرْأَفْ کَبِیرُکُمْ بِصَغِیرِکُم‏» (نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 240)کوچکترهای شما باید از بزرگانتان پیروی نمایند و بزرگترهای شما باید به کوچکترها مهر و محبت کنند.

    پدر نباید در کانون خانواده بزرگی نماید، بلکه باید با افراد خانواده متواضع و دوست و مهربان باشد و تا جایی که امکان برای او ضرر ندارد به او محبت کند ، چرا که محبت اکسیری عظیم است که هر خاک بی حاصلی را به طلایی ناب تبدیل کرده و مسیر  حیات او را تغییر می دهد ، نیاز به محبت و در مسیر محبت قرار گرفتن نیاز فطری همه موجودات است که امام سجاد علیه السلام در این رابطه فرمودند :

    « ابْتَدَعَ بِقُدْرَتِهِ الْخَلْقَ ابْتِدَاعاً... وَ بَعَثَهُمْ فِی سَبِیلِ مَحَبَّتِه‏» (صحیفه سجادیه صفحه 28) خدای متعال با قدرت خود خلائق را خلق نمود و آنها را در مسیر محبت خود بر انگیخت .

    حال که این گونه است باید محبت ورزید و در این امر نباید تکبر کرد .

    رسول اکرم صلی الله علیه و آله  در این رابطه فرمود :

    «خَیْرُ الرِّجَالِ مِنْ أُمَّتِی الَّذِینَ لَا یَتَطَاوَلُونَ‏ عَلَى‏ أَهْلِیهِمْ وَ یَحِنُّونَ‏ عَلَیْهِم‏ وَلایظلمونَهُم»(مکارم الأخلاق، ص: 217) بهترین مردان امت من، کسانی هستند که بر خانواده شان بزرگی نمی فروشند و به آنان مهر می ورزند و بر آنان ظلم و ستم روا نمی دارند.

    بر این اساس اگر پدر  و مادر در رفتار خود بر اساس آموزه های الهی رفتار نموده و تا جایی که امکان دارد با مهر  و محبت با یکدیگر رفتار نمایند  فرزندان نیز این رفتار های پسندیده را مشاهده نموده و بدان عادت می کنند .

     

    گذشته از مطالب بیان شده مهرورزی و محبت نمودن به کودکان، نه تنها موجب تندرستی بلکه بهترین پل ارتباطی برای تربیت کودکان در مقام های های گوناگون اعم از تربیت اخلاقی، دینی، سیاسی، عاطفی، فیزیکی و آموزشی است.

    ارتباط عاطفی با فرزند آن هم بر اساس مهر ورزی معتدل  موجب می شود که او با پدر  و مادر خود صمیمی باشد، به آنان اعتماد کند و آنان را پناهگاه خویش در بحران های زندگی بداند.همان گونه که  خداوند در قرآن کریم، خطاب به پیامبرش می فرماید:

    ﴿ فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اَللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ   (سوره آل‏عمران‏، آیه 159)   به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [= مردم‌] نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند.

    والدین نیز باید بر اساس مهر  و محبت با یکدیگر رفتار کنند تا فرزندان شیفته کرامات اخلاقی آنها شده و در تمامی مراحل زندگی به آن ها گوش سپرده و آن گونه که ایشان می خواهند شوند .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۰/۰۸
  • ۵۵۹ نمایش
  • احسان ثابت

تربیت فرزند

محبت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی