خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

غسل ولادت

سه شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۰۹ ب.ظ

غسل ولادت

وقتی که نوزاد قدم به عالم گذاشت مستحب است که او را با نام خدا بردارند و غسل ولادت بدهند. از نظر اسلام و فتوای فقها و مراجع تقلید غسل دادن نوزاد مستحب است، اگر چه در روایات کلمه ی واجب آمده است که عبارت است از انجام غیر الزامی.

 امام صادق علیه السلام فرمود :

«غُسْلُ الْمَوْلُودِ واجِبٌ»( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏3، ص: 40) «غسل و شستشوی نوزاد واجب است (= مستحب است).»

 فقها از کلمه ی واجب، استحباب مؤکّد را منظور کرده اند.

در روایتی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله در مورد ضرورت شتن کودکان این گونه وارد شده است که فرمودند :

« اغْسِلُوا صِبْیَانَکُمْ مِنَ الْغَمَرِ فَإِنَّ الشَّیْطَانَ یَشَمُّ الْغَمَرَ فَیَفْزَعُ الصَّبِیُّ فِی رُقَادِهِ وَ یَتَأَذَّى بِهَا الْکَاتِبَانِ( عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص: 69) (دست و روى )فرزندانتان را از چربى و بوى طعام بشوئید و پاکیزه کنید زیرا شیطان بوى چربى را میشنود و در خواب، کودک را بوحشت مى ‏اندازد و فرشتگان موکّل او آزار مى‏بینند.

هر چند که این بیان نورانی در مورد غذا خوردن کودکان است اما علتیکه در آن ذکر شده و آثار آن قابل توجه است که شیطان به هر نوع کثیفی  و پلیدی علاقه داشته و همان موجب نزدیک شدن او به کودکان و اذیت کردن ایشان می شود ، بنابر این حدیث ضرورت شستن نوزاد در ابتدایی ترین لحظات حیاتش روشن می شود.

البته باید شرایط محیطی  و جسمی نوزاد را نیز مورد توجه قرار داد ، مبادا در زمانی که هوا از نظر برودت سرد است او را شست چرا که موجب بیماری او می شود و هم چنین باید در نظر داشت که کودک خللی نداشته باشد که آب  و شستن برای او ضرر داشته باشد ، هم چنین این کار را باید فردی انجام دهد که تخصص کافی برای آن داشته باشد ، تا مبادا اتفاق ناگواری سلامت کودک را تهدید کند .

البته برخی خانواده ها رسم بر آن دارند که کودک را تا چندین هفته بعد از ولادتش نمی شویند ، لازم است دانسته شود که این کار درست نیست و مخالف دستورات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می باشد ، لذا باید تا جاییکه امکان دارد در انجام این کار تعجیل به عمل آید . 

هم چنین بعد از شستن نوزاد مستحب است که نوزاد را با پارچه ی حلال، پاکیزه و سفید بپوشانند. ! چنان چه در روایتی وارد شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پارچه ی زرد را از بدن امام حسن علیه السلام برداشت و پارچه ی سفید خواست و امام حسن علیه السلام را با پارچه ی سفید پوشاند(وسائل الشیعه:ج 15،ص142.)

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۰/۲۱
  • ۴۴۱ نمایش
  • احسان ثابت

آداب ولادت نوزاد

تربیت اسلامی فرزند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی