خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

بازکردن کام نوزاد با  تربت امام حسین علیه السلام 

 

بعد از آن که کودک آرام گرفت و سختی های زایمان برطرف شد مستحب است قبل از این که نوزاد شیر بنوشد با نام خدای سبحان، کام او را با تربت امام حسین علیه السلام یا با خرما همراه آب فرات یا آب باران متبرک کنند .

از امام صادق علیه السلام این گونه روایت شده که فرمودند :

«حَنِّکُوا أَوْلادَکُمْ بِماءِ الْفُراتِ وَ بِتُرْبَتِ الحُسَیْنِ علیه السلام فَإِنْ لَّم یَکُنْ فَبِماءِ السَّمآءِ»( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏6، ص: 24)کام نوزادان خویش را با آب فرات و تربت امام حسین علیه السلام بردارید و باز کنید، و اگر ممکن نشد با آب باران .

 هم دنین در برخی روایات خرما سفارش شده است. نقل شده که امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمود :

« حَنِّکُوا أَوْلَادَکُمْ بِالتَّمْرِ هَکَذَا فَعَلَ النَّبِیُّ ص بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهما السلام » ( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏6، ص: 24) کام نوزادان خویش را با خرما باز کنید که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم کام امام حسن و امام حسینعلیه السلام را این چنین گشود.

البته بنابر نقل خدای متعال در داستان ولادت حضرت عیسی علیه السلام  نیز حضرت مریم سلام الله علیها اولین غذایی که میل نمودند خرما بوده است و بعید نیست که بر اساس روایات وارده ایشان نیز با همان تمر کام عیسی علیه السلام  را باز کردند .

در قرآن فرمود :

  ﴿هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ اَلنَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَیْکِ رُطَباً جَنِیًّا (سوره مریم  ، آیه 25 )  این تنه نخل را به طرف خود تکان ده، رطب تازهای بر تو فرو میریزد!

بر این اساس لازم است شیعیان و محبین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نیز در این امور  به آن ذوات مقدس اقتدا نمایند ، مخصوصا در کام برداشتن فرزندان با تربت کربلا ، که در آن آثار عظیمی نهفته است ، شاید سر آن که رسول اکرم صلی الله علیه و آله  کام حسنین علیهما السلام را با تمر برداشتند این بود که تا آن زمان تربت کربلا آن قدر مقدس نشده بود اما بعد از واقعه عاشورا روایات دیگر که کام برداشتن با غیر تربت را سفارش  می نمودند  تخصیص خورده اند ، لذا تربت امام حسین علیه السلام  بر کام برداشتن کودکان از اولویت برخوردار است که باید به آن توجه ویژه نمود .

خددای متعال سرّ عظیمی در تربت سالار شهیدان نهاده است ، امر به کام برداشتن با کودک آن تربت می نماید و در دوران حیات نیز تسبیح تربت به دست گرفتن را از نشانه های مومنین بر شمرده و در هنگام دفن  نیز امر به نهادن تربت آن حضرت بر دهان میت نموده است ، خدا می داند که در این امر عظیم چه سرّی نهفته است .  لذا باید اعتماد کرده و این آداب را بجا بیاوریم .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۰/۲۱
  • ۲۶۲۷ نمایش
  • احسان ثابت

آداب ولادت نوزاد

تربیت اسلامی فرزند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی