خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

ترفند های تربیتی فرزندان در دوران جوانی

پنجشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۴۴ ب.ظ

ترفند های تربیتی فرزندان در دوران جوانی

 

هنگامی که فرزند دوران خردسالی  و کودکی را سپری نمود و وارد دوران نوجوانی و جوانی شد مسیر تربیت او تغییر می کند ، او که تربیتش  در دوران قبل در بسیاری موارد از روی جبر  و متاثر از شرایط محیطی و ریشه های وراثتی بود هم اکنون به انسانی کامل تبدیل شده است که فکر  و اندیشه دارد ، در بسیاری موارد نظراتی خاص و قصد انجام کار های بزرگ دارد ، تربیت او در این دوران نیازمند بکار بستن ترفندهای متفاوتی نسبت به قبل دارد و نسخه های قبلی دیگر برای او سود مند نیست .

در این دوران هنگامی که فرزند با بحران های رفتاری مواجه می شود بر والدین لازم است با صبر  و حوصله ابتدا در حال فرزندشان نظر بیاندازند و به فراخود احوال ایشان راه کاری را انتخاب نمایند ، اگر شخصیت فرزند به نحوی بود که شاکله اصلی او صحیح شکل گرفته ، به طوری که حداقل معیارهای مطلوب انسانی در او وجود داشت باید راه کار خاصی را اتخاذ نمود  ، اما اگر حد اقل معیار های انسانی در او وجود نداشت باید راهی جز راه اول انتخاب نمود .

ابراز محبت

اگر فرزند خردمند بود لازم است با ابراز محبت و فهماندن دلسوزی خود به او آگاهش نمود و بعد از آن او را نصیحت نمود اما اگر خردمند نبود در صورت قبول نکردن نصیحت ها لازم است از قوای قهریه استفاده نمود و او را مقهور نمود .

امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمود :

«استِصْلاحُ الأخیارِ بإکْرامِهِمْ، والأشرارِ بتأدیبِهِمْ»( بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏75، ص: 82) اصلاح کردن نیکان با گرامى داشتن آنهاست، و اصلاح کردن بدکاران با تأدیب (تنبیه) آنان.

کنایه زدن

گاهی اوقات لازم است به فرزندان با کنایه برخورد کرد و نباید رو در رو به آنها چیزی گفت تا مبادا رویشان باز شده و حاضر جوابی کنند و در برخی موارد نیز اثر تربیتی ای که کنایه زدن دارد آن قدر اثر بخش  و عمیق است که با راه کار های دیگر قابل قیاس نیست

امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمود :

 «إذا لَوّحْتَ للعاقلِ فَقد أوْجَعتَهُ عِتاباً»( غرر الحکم و درر الکلم، ص: 288)  کنایه زدن به خردمند، سرزنشى دردآور براى اوست.

هم چنین فرمود :

«عُقوبةُ العُقَلاءِ التَّلْویحُ، عُقوبةُ الجُهَلاءِ التَّصْریحُ». (غرر الحکم و درر الکلم، ص: 466) کیفر خردمندان، کنایه زدن‏ است و کیفر نادانان آشکارا گفتن.

پاداش دادن به نیکو کار

البته در برخی موارد نیز لازم است علاوه بر کنایه زدن از راه دیگری نیز استفاده نمود و آن این است که علی علیه السلام  فرمود :

« ازْجُرِ المُسی‏ءَ بِثوابِ المُحسِنِ( نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 501) با پاداش دادن به نیکوکار، بدکار را از بدکردارى باز دار.

هنگامی که فرزند خطاکار می بیند بخاطر کار اشتباهش از احسان و نیکی محروم شده است سعی جدی برای ترک اشتباهاتش می کند

قهر کردن

اما گاهی اوقات این راه هم جواب نمی دهد لذا باید راه دیگری را انتخاب نمود و آن قهر کردن با فرزند است :

امام کاظم علیه السلام‏ به شخصى که از فرزندش شکایت داشت فرمود:  

«لا تَضرِبْهُ، واهْجُرْهُ ولا تُطِلْ» (عدة الداعی و نجاح الساعی، ص: 89) او را نزن، بلکه براى مدتى کوتاه با او قهر کن.

قهر کردن با کودک البته نه به صورت طولانی که موجب قساوت قلب دو طرفه شود بسیار موثر خواهد بود و در بسیاری موارد مشاهده شده است که فرزندان رفتار های سوء خود را بخاطر این که والدین با آنها آشتی کنند ترک کرده اند .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۰/۲۳
  • ۳۱۱ نمایش
  • احسان ثابت

تربیت اسلامی فرزند

تربیت جوانان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی