خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

ضرورت تعلیم معارف الهی به کودکان

پنجشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷ ق.ظ

ضرورت تعلیم معارف الهی به کودکان

 

عالمی که هم اکنون در آن کودکان زندگی می کنیم پر از اعتقادات فاسد و و رفتار های ناهنجاری است که همه افراد بشر را در تیر رس خود قرار داده است ،  مکاتب مختلفی که از شرق  و غرب برخواسته اند از جمله سوسیالیتی، وهّابی، بابی، بهایی، شیطان پرستی، ادیان باطله و دیگر ایدئولوژی های الحادی  در کمین گاه ها بشریت قرار گرفته اند. در بین افراد بشر تأثیرپذیرین قشری که بیش از همه افراد در خطرند نوجوانان هستند. اگر افکار و اندیشه های آنان با دانش و آگاهی سالم توجیه نشود و خواسته های فطری آنان اشباع نشود، مکاتب انحرافی آن ها را شکار نموده و حیات ایشان را که تنها فرصت تکاملشان است را به بیهودگی  و خسارت صرف خواهند نمود .

بر این اساس یکی از اصلی ترین وظایف والدین، اساتید، اندیشمندان و حکومت های اسلامی این است که با تمام توان و با منطق قویِ فرهنگ اسلام ناب را که بر اساس حکم عقل سلیم تنها تفکر سالم و کامل است را به نوجوانان آموزش دهند تا مبادا دشمنان و خودخواهان و منحرفان ایشان را تحت تاثیر خود قرار دهند .

امام صادق علیه السلام در بیانی نورانی می فرمایند :

«بَادِرُوا أَحْدَاثَکُمْ بالحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَکُمْ إِلَیْهِمُ المُرْجِئَهُ»( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏6، ص: 47) پیش از آن که به کودکان شما حدیث (و افکار باطل شان) را بیاموزند، شما در آموزش دادن به کودکان خود پیشی بگیرید .

مرجئه یکی از مکاتب انحرافی قرون صدر اسلام است که فقط حکم را به قیامت منحصر می دانسته اند و کاری با حکم در دنیا نداشته اند و لذا از مسیر عدالت الهی خارج شده بودند ، امام صادق علیه السلام  نام ایشان را به عنوان مثالی برای انحراف ذکر نمودند و الا خصوصیتی در آن نیست بلکه می توان در عصر کنونی نام شیطان پرستان و وهابیت و سایر گروه های انحرافی را به جای آنها ذکر کرد .

بر این اساس باید بسیار مراقب بود مخصوصا در عصر حاضر که دشمنان حقیقت برنامه ریزی های هدف مند برای تسخیر قلب انسانها نموده و با همکاری شیاطین اقدام به نشر افکار باطل می کنند .

حال که اهمیت علم آموزی آن هم علم نافع به کودکان روشن شد ، سوال این است که کدامین علم را آن هم به چه نحو باید به کودکان خود بیاموزیم ؟

امیرمؤمنان علیه السلام در این باره فرمود :

« عَلِّمُوا صِبْیَانَکُمْ مِنْ عِلْمِنَا مَا یَنْفَعُهُمُ اللَّهُ بِهِ لَا تَغْلِبْ عَلَیْهِمُ الْمُرْجِئَةُ بِرَأْیِهَا( وسائل الشیعة، ج‏21، ص: 478)از دانش ما آن بخش را که برای کودکان تان سودمند باشد، بیاموزید تا (در زندگی، اندیشه های ناسالم همانند) مُرجئه نتوانند با اندیشه ی (انحرافی و باطلشان) بر آنان چیره شوند.

اما آن دسته از علوم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام که لازم و ضروری است به کودکان آموزش داده شود عبارت است از اصول اعتقادات شیعه که عبارت است از وحدانیت و عدالت ذات اقدس الهی و هم چنین مسائل مربوط به معاد و نبوت و امامت و امور مربوط به آنها ، البته باید به فراخور فهم کودکان سخن گفت و بیشتر از آن که به آنان مطلب تحمیل و تکرار شود باید تا جایی که امکان دارد به ایشان تفکر کردن را آموخت تا ایشان با نیروی تفکر  و تعقل اصول اعتقادات شیعه را نیکو دانسته و از آن تبعیت کنند نه این که قدرت تفکر را در آنان سرکوب کرده و راه فهم را بر ایشان ببندیم .  

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی