خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

اوقاتی که برای انعقاد نطفه مناسب نیست

شنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۵۱ ق.ظ

اوقاتی که برای انعقاد نطفه مناسب نیست

 

در مجموعه روایات وارد شده از اهل بیت علیهم السلام اشاراتی وجود دارد که به بیان آداب مختص به تولید مثل پرداخته شده است ، آدابی که مخصوص انعقاد نطفه انسان است .

حالات والدین نوزاد و زمان و مکانی که درد آن قرار دارند همه و همه موثر اند و حتی امور بسیاری که اکثر اوقات از نظر ما بی اهمیت است در نگاه عالم شریعت بسیار دقیق  و حساس و تاثیر گذار  است ، در این بخش به بیان برخی از آداب مربوط به انعقاد نطفه می پردازیم که لازم است از سوی والدین مورد توجه قرار گرفته و عمل شود تا ان شاالله نسل شیعیان طیب  و طاهر تر از قبل شود .

عمر بن عثمان می گوید از حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام  پرسیدم :

« أَ یُکْرَهُ الْجِمَاعُ فِی سَاعَةٍ مِنَ السَّاعَاتِ قَالَ نَعَمْ یُکْرَهُ فِی لَیْلَةٍ یَنْخَسِفُ فِیهَا الْقَمَرُ وَ الْیَوْمِ الَّذِی تَنْکَسِفُ فِیهِ الشَّمْسُ وَ فِیمَا بَیْنَ غُرُوبِ الشَّمْسِ إِلَى أَنْ یَغِیبَ الشَّفَقُ وَ مِنْ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ فِی الرِّیحِ السَّوْدَاءِ وَ الْحَمْرَاءِ وَ الصَّفْرَاءِ وَ الزَّلْزَلَةِ »( من لا یحضره الفقیه، ج‏3، ص: 403) آیا جماع کردن در ساعاتی مکروه است ؟ فرمود بله ، این کار در این ساعات مکروه است ، در شبی که ماه در آن می گیرد و در روزی که خورشید در آن می گیرد و در بین غروب خورشید تا زمانی که شفق غائب شود و از طلوع فجر (اذان صبح)تا زمانی که خورشید طلوع کند و در زمانی که باد های سیاه و سرخ و زرد می وزد و هم چنین در هنگام زلزله  جماع کردن مکروه می باشد .

حضرت صادق علیه السلام فرمود:

 « لَا تُجَامِعْ فِی أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ لَا فِی وَسَطِهِ وَ لَا فِی آخِرِهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ فَلْیُسَلِّمْ لِسِقْطِ الْوَلَدِ فَإِنْ تَمَّ أَوْشَکَ أَنْ یَکُونَ مَجْنُوناً أَ لَا تَرَى أَنَّ الْمَجْنُونَ أَکْثَرُ مَا یُصْرَعُ فِی أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ وَسَطِهِ وَ آخِرِهِ‏»( من لا یحضره الفقیه، ج‏3، ص: 403). جماع مکن در اوّل ماه و میان ماه و آخر ماه که باعث این می شود که فرزند سقط شود، و نزدیک است که اگر فرزندی به هم رسد دیوانه باشد یا صرع داشته باشد، نمی بینی کسی را که صرع می گیرد اکثر آن است که یا در اوّل ماه یا در آخر ماه می باشد.

حضرت صادق علیه السلام فرمود:

« یُکْرَهُ الْجَنَابَةُ حِینَ تَصْفَرُّ الشَّمْسُ وَ حِینَ تَطْلُعُ وَ هِیَ صَفْرَاءُ»(من لا یحضره الفقیه، ج‏3، ص: 404) مکروه است جنب شدن(هم بستر شدن) در وقتی که آفتاب طلوع می کند و زرد می باشد و همچنین در زردی آفتاب وقت فرو رفتن.

حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

« یُکْرَهُ أَنْ یَغْشَى الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ وَ قَدِ احْتَلَمَ حَتَّى یَغْتَسِلَ مِنِ احْتِلَامِهِ الَّذِی رَأَى فَإِنْ فَعَلَ فَخَرَجَ الْوَلَدُ مَجْنُوناً فَلَا یَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَهُ‏»(من لا یحضره الفقیه، ج‏3، ص: 404) مکروه است که کسی که محتلم شده باشد پیش از آن که غسل کند جماع کند، اگراین کار را کند و فرزندی به هم رسد و دیوانه باشد، ملامت نکند مگر خود را.

امام موسی بن جعفر علیه السلام  فرمود :

«مَنْ أَتَى أَهْلَهُ فِی مُحَاقِ الشَّهْرِ فَلْیُسَلِّمْ لِسِقْطِ الْوَلَدِ( من لا یحضره الفقیه، ج‏3، ص: 403)هر کس در نیمه ماه قمری با اهلش نزدیکی کند از سقط جنین در امان نیست  ،

 امام رضا علیه السلام  نیز فرمود :

« اتَّقِ الْجِمَاعَ أَوَّلَ لَیْلَةٍ مِنَ الشَّهْرِ وَ فِی وَسَطِهِ وَ فِی آخِرِهِ فَإِنَّهُ مَنْ‏ فَعَلَ‏ ذَلِکَ‏ لَیْسَ‏ یَسْلَمُ‏ الْوَلَدُ مِنَ‏ السَّقْطِ ِ وَ إِنْ تَمَّ یُوشَکُ أَنْ یَکُونَ مَجْنُوناً وَ اتَّقِ الْجِمَاعَ فِی الْیَوْمِ الَّذِی تَنْکَسِفُ فِیهِ الشَّمْسُ وَ فِی لَیْلَةٍ یَنْخَسِفُ فِیهَا الْقَمَرُ وَ فِی الزَّلْزَلَةِ وَ عِنْدَ الرِّیحِ الصَّفْرَاءِ وَ الْحَمْرَاءِ وَ السَّوْدَاءِ فَمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ وَ قَدْ بَلَغَهُ الْحَدِیثُ رَأَى فِی وَلَدِهِ مَا یَکْرَهُ»( الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام، ص: 235) از جماع کردن در اول و در وسط و آخر ماه پرهیز کن. زیرا احتمال سقط بچه می باشد . اگر بچه بماند ، ممکن است مجنون باشد . از جماع هنگام کسوف و خسوف و زلزله و هنگام وزش بادهای سخت پرهیز کن ، زیرا هر کس این حدیث به گوشش خورده باشد ، در فرزندش چیزهایی را می بیند که ناپسند است .

 

« إِنَّ فِیمَا أَوْصَى بِهِ- رَسُولُ اللَّهِ ص عَلِیّاً ع قَالَ یَا عَلِیُ‏ لَا تُجَامِعْ‏ أَهْلَکَ فِی أَوَّلِ لَیْلَةٍ مِنَ الْهِلَالِ وَ لَا فِی لَیْلَةِ النِّصْفِ وَ لَا فِی آخِرِ لَیْلَةٍ فَإِنَّهُ یُتَخَوَّفُ عَلَى وَلَدِ مَنْ یَفْعَلُ ذَلِکَ الْخَبَلُ‏ فَقَالَ عَلِیٌّ ع وَ لِمَ ذَاکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ إِنَّ الْجِنَّ یُکْثِرُونَ غِشْیَانَ نِسَائِهِمْ فِی أَوَّلِ لَیْلَةٍ مِنَ الْهِلَالِ وَ لَیْلَةِ النِّصْفِ وَ فِی آخِرِ لَیْلَةٍ أَ مَا رَأَیْتَ الْمَجْنُونَ یُصْرَعُ فِی أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ فِی آخِرِهِ وَ فِی وَسَطِهِ(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 499)

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۰/۲۵
  • ۴۶۲ نمایش
  • احسان ثابت

تربیت اسلامی فرزند

نطفه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی