خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

 

مهار زبان ، راه درمان بسیاری از مشکلات اجتماعی انسان !

 

افراد بسیاری در زندگی خود گرفتار مشکلات رنگارنگ هستند ، عده ای فقیر  و بیمار و عده ای در ارتباط با دیگران دچار  تنش و عده ای در محیط خانواده  با همسر  و فرزندان و یا پدر  و مادر خود مشکل دارند . گاهی اوقات این تنش ها به دعوا و درگیری منجر می شود تا جایی که زندگی انسان را مختل می کند . در این زمان ها همه می خواهند خود را از گرفتاری نجات دهند و به عافیت برسند اما راه آن را نمی دانند .

ریشه بسیاری از گرفتاری های اجتماعی ما مربوط به زبانمان است ، به دلیل این که نمی توانیم زبان خود را کنترل  و مدیریت کنیم همیشه گرفتار تنش  و اضطراب هستیم و درگیری با دیگران جزء جدایی ناپذیر زندگیمان می شود .

خدای متعال در قرآن کریم نسخه بسیار جامع و کاملی برای رفع گرفتاری های اجتماعی ما ارائه می دهد ، می فرماید :

 قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا اَلَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ اَلشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ  [1] به بندگانم بگو: «سخنی بگویند که بهترین باشد! چرا که (شیطان بوسیله سخنان ناموزون)، میان آنها فتنه و فساد می‌کند!

 اگر انسان عاقلانه زندگی کند و زبانش را با عقلش پیوند دهد همواره در آسودگی  و آرامش زندگی می کند ، برای این که زبانمان عاقلانه بچرخد و چرخ زندگیمان را سالم به مقصد برساند لازم است قبل از سخن گفتن کمی فکر کرده و به عاقبت کلامی که می گوییم کمی بیاندیشیم ، امیر المؤمنین علی علیه السلام در بیانی نورانی فرمودند :

«لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِه‏ » [2] زبان عاقل ، پشت قلب او قرار دارد ، و قلب احمق ، پشت زبان او جای گرفته است ( عاقل ، با اندیشه سخن می گوید ونادان بی فکر )

شرح :

انسان عاقل ، وقتی بخواهد سخن بر زبان آورد ، نخست به دل و اندیشه خود مراجعه می کند ، معنی آن سخن و نیکی یا بدی آن را با عقل و شعور خود می سنجد ، نتیجه یی را که ممکن است از آن حاصل شود حساب می کند ، و هنگامی که به درستی و خوبی سخن خود اطمینان یافت ، آن را بر زبان می آورد .اما احمق ، بر عکس رفتار می کند . یعنی هر سخنی که به زبانش آمد ، نسنجیده و بدون فکر و اندیشه بیان می کند ، و پس از

آن که سخن او ، در دیگران ، تأثیر بد گذاشت ، تازه بفکر می افتد که آیا سخنش درست بوده یا نادرست .

به همین دلیل است که آنان که احمقانه زندگی می کنند همواره در تمام روابط اجتماعی خود گرفتار بوده و رنگ آسایش را به خود نمی بینند .

────────────────────────────

  1. سوره إسراء ، آیه 53  
  2. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 476
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۲/۱۹
  • ۵۷۲ نمایش
  • احسان ثابت

اخلاق

خود سازی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی