خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

دو بال پرواز تا خدا!

جمعه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۵، ۰۵:۵۴ ق.ظ

دو بال پرواز تا خدا!

 

مسیری که خدای متعال برای رشد و تعالی معنوی انسان معرفی کرده دارای دو بستر اساسی و مهم است که عبارت اند از : باور و عمل .

 باور ، اعتقاد و معرفتی درونی است که در اصطلاح قرآن به آن ایمان گفته می شود ؛ برای تعالی انسان علاوه بر باور درونی ، عمل متناسب با آن نیز شرط است . سرنوشت انسان در گرو ایمانِ مقرون به عمل است و هیچ یک از آن دو بدون دیگری تضمین کننده سعادت آدمی نیست . 

ایمان مراحل ، مراتب و مقدمات متعددی دارد ، که در مسیر تعالی باید با التزام عملی به مقدمات ایمان در مراتب آن سیر نمود و لازم است در هر مرحله از ایمان ، عملی که در خور آن است را انجام داد تا روح عبودیت در جان آدمی دمیده شده و به همان اندازه نسبت به مبداء حقیقت ، قرب معنوی پیدا کند .

انسان تا هنگامی که به نهایت درجه ایمان یعنی وصول به مقام نفس مطمئنه نرسیده ، نباید دست از مجاهده و تلاش بردارد ، چرا که هر اندازه ایمان ناقص باشد بهره انسان از تعالی اندک و ناتمام خواهد بود ، به همین دلیل خدای متعال در قرآن کریم مومنان را امر به سیر در مراتب ایمان نموده می فرماید : 

 ﴿یا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا﴾[1]  ای کسانی که ایمان آورده‌اید ، ایمان بیاورید!

و از آن جا که برای موفقیت در هر کاری یاری و توفیق الهی نیاز است و بی اذن و یاری آن ذات اقدس هیچ امری به سرانجام نمی رسد ، امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق یاری و توفیق وصول به اعلی مراتب ایمان را از خدای متعال درخواست کرده ، می فرماید : 

« بَلِّغْ‏ بِإِیمَانِی‏ أَکْمَلَ‏ الْإِیمَان»‏ [2]  ایمانم (اعتقاد به دل و اقرار بزبان و عمل باندام که کاشف از آنها است) را بکاملترین ایمان برسان‏.

و در جای دیگر توفیق  با کیفیت ترین نوع عمل که هم سنخ با بالاترین درجه ایمان است را از آن ذات اقدس درخواست می نماید :

«وَ اسْتَعْمِلْنِی‏ بِطَاعَتِکَ‏ فِی أَیَّامِ الْمُهْلَةِ»[3] خدایا در روزگار مهلت (زندگانى دنیا) من را به طاعت و بندگیت بگمار.

امام علیه السلام کامل ترین ایمان و توفیق انجام برترین عمل صالح را از خدای متعال درخواست می کند چرا که آن دو مواد اصلی انسان سازی و دو بال پرواز انسان برای رسیدن به قلّه رفیعِ مقاماتِ توحیدی هستند ،خدای متعال فرمود :

﴿اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّالِحاتِ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ﴾[4] آنها که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، پاکیزه‌ترین (زندگی) نصیبشان است؛ و بهترین سرانجامها!

پس بیایید ایمان و عملمان را تقویت کنیم !

═══════════════════════════════════════════════════

  1.  (سوره نساء، آیه 136)
  2. (الصحیفة السجادیة ؛ ؛ ص92)
  3. (الصحیفة السجادیة، ص: 102)
  4.  (سوره رعد، آیه 29)

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۲/۲۷
  • ۵۲۶ نمایش
  • احسان ثابت

اخلاق

سلوک الی الله

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی