خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

کیفیت سلوک الی الله -قسمت دوم

پنجشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۰ ب.ظ

کیفیت سلوک الی الله -قسمت دوم

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

سلوک الی الله تعالی مسیری است دقیق در متن جان انسان .

برخی گمان می کنند که سیر و سلوک به سوی خدای متعال  و رسیدن به لقاء الهی تنها با ذکر و انجام برخی از اعمال مذهبی صورت می گیرد ، اما این تفکر صحیح نیست .

برای روشن شدن این مطلب باید دانست..

خدای متعال انسان را موجودی متفاوت با تمام موجودات آفریده ، او باید سیر انفسی داشته باشد تا خدایی که از رگ قلبش به او نزدیکتر است را در اقیانوس بی کران وجود خویش بیابد

﴿نَحنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِیدِ  [1]به او از رگ قلبش نزدیکتریم!

خدای متعال در کتب آسمانی برخی پویندگان این مسیر متعالی و روش هایی که با آنها مسیر را طی کرده بودند را به بشریت معرفی نمود تا ایشان نیز علاوه بر ممکن دانستن حرکت در این مسیر راه این جنبش مقدس را آموخته و در این مسیر گام بردارند .

بزرگترین و کامل ترین پوینده راه وصال خدای متعال که به عالی ترین مراتب دست یافت وجود  ختمی مرتب محمد مصطفی صلی  الله علیه و آله  نبی خاتم است .

خدای متعال ایشان را به عنوان اسوه کامل بشری برای تکامل معرفی نمود :

﴿لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً [2] مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.

در این مقام است که اطلاع دقیق از رفتار های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  و مطابق ایشان عمل کردن می تواند راه برای تکامل انسان باز کند .

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  در بیانی نورانی فرمودند

«الشَّرِیعَةُ أَقْوَالِی‏ وَ الطَّرِیقَةُ أَفْعَالِی وَ الْحَقِیقَةُ أَحْوَالِی‏ » [3]یعنی شریعت الهی بیانات و طریق وصال الهی بر طبق اعمال من و حقیقتی که همه انسانها باید به سوی آن برسند احوالات من است .

شریعت فقه اصغر یا همان احکام فقهی اصطلاحی و طریقت آداب باطنی است که از آن به اخلاقیات تعبیر می شود و حقیقت شهودی است که با التزام عملی به دستورات الهی در وادی فقه و اخلاق  به انسان دست می دهد که در اصزلاح به آن عرفان می گویند ، این جاست که شهود اسماء و صفات الهی به انسان دست می دهد و به نور عزّ ابهج الهی ملحق شده و همانند پروانه ای که در آتش داخل می شود خدا را بدون حجابی ملاقات می کند ، در این هنگام انسان به لقاء الله خواهد رسید .

  این بیان بسیار سنگین است و نیازمند شرح و بسط مفصلی است که انشا الله در پست های بعدی به صورت مفصل پیرامون آن بحث خواهیم نمود .

────────────────────────────
[1] (سوره ق، آیه 16) 

[2] (سوره أحزاب‏، آیه 21)

[3] (عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج‏4، ص: 125)

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۵/۱۱/۲۸
  • ۶۵۳ نمایش
  • احسان ثابت

سلوک الی الله

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی