خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر تعالیم اسلام

خادم الاسلام

آن چه خدا می خواهد را باید بدانیم ، این جا همان جاست!
جهان اسلام آقا زیاد دارد ، خدمتگذار می خواهد !
افتخار ما این است که خدمتگذار دین خدا هستیم !

خادم الاسلام را دنبال کنید .

آخرین نظرات
  • ۲۴ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۳۸ - حمدان مقدم
    احسنت
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۶، ۲۲:۲۵ - یا حسین
    متشکرم
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۰۹ - زهرا باقری
    +++

۱۰۶ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

اسلام و اقتصاد جهانی ، قسمت اول 

 

یکی از ابعاد گوناگون انسان که از ضروریات تداوم حیات و تکامل اوست  نیازمندی به اموری از قبیل خورد و خوراک و امنیت و... می باشد که در اصطلاح به آن رزق  و روزی می گویند  ، برای این که هر انسانی زنده مانده و بتواند در مسیر تکامل قدم بردارد نیازمند این است که نیازهای فردی  و اجتماعی او به خوبی تامین شود ، جامعه انسانی این گونه است ! 

منبع فیض عظیمی که انسان را خلق نمود اقتضاء حکمت و قدرت او این است که تمامی شرایط برای رشد و تکامل مخلوقش را فراهم نماید ، « الله » تعالی نه تنها انسان بلکه تمام هستی را به دست قدرت خود خلق نمود و تمامی آنچه برای تکامل و ادامه حیات نیاز داشتند به آنها عنایت نمود ، ربوبیت او مداوم و گستردگی آن به وسعت گهکشان ها و ما فوق عوالم غیب و شهود و ظاهر و باطن است ، او همان پرورش دهنده عظیمی است که موسی کلیم علیه السلام ایشان را این گونه معرفی می کند:

  • احسان ثابت

 *  راه تکامل 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌ 

 انسان موجودی است طالب کمال ، او دوست دارد که همواره در مسیر کنال حرکت کند و اگر با دیدی دقیق تمامی حرکات انسان ها را زیر نظر بگیریم متوجه می شویم که منشأ تمامی افعال او میل به کمال است ، البته بسیاری از انسانها به دنبال کمال خیالی رفته و از سیر در مسیر حقیقی باز می مانند .

پس از این که انسان متوجه شد باید به سوی کمال حرکت کند لازم است بداند که مسیر حقیقی این سیر کدام است .

عده ای سیر در وادی افرادی را پیش می گیرند که تنها سر در جبین ذکر فرو برده و جز اوراد زبانی کاری با چیز دیگر ندارند ، عده ای نیز  قائل اند  بدون این که عبادتی انجام داد  باید دل  را پاک کرد و اصل همه چیز را  پاکی دل می دانند ، اما عده ای برای فهم مسیر صحیح تکامل به راهنمایی های انسان های  معصوم گوش سپرده و بیانات نورانی آنها را چراغ راه خود می کنند ، امام باقر علیه السلام  در بیانی نورانی خطاب به فرزند ارجمن خود امام صادق علیه السلام  فرمودند :

 

«یَا بُنَیَّ اعْرِفْ مَنَازِلَ الشِّیعَةِ عَلَى قَدْرِ رِوَایَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِیَ الدِّرَایَةُ لِلرِّوَایَةِ وَ بِالدِّرَایَاتِ لِلرِّوَایَاتِ یَعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَى أَقْصَى‏ دَرَجَاتِ الْإِیمَانِ . »(معانی الأخبار، النص، ص: 1) فرزندم، حدّ دانش و درک پیروان مکتب علىّ علیه السلام را از اینکه آنان چه مقدار سخنان معصومین را آموخته و درک نموده ‏اند بدست بیاور. زیرا، شناخت آنان از گفتار پیشوایان دین و آگاهى ایشان بوسیله درک فرمایشات معصومین باعث مى‏ شود که مؤمن، خود را به بلندترین قلّه‏ هاى ایمان برساند .

امام علیه السلام  در این بیان نورانی درایت و فهم دقیق روایات اهل بیت علیهم السلام را عامل تعالی مومن در وادی ایمان معرفی می کند ، ایمانی که شرط تکمیل مقامات انسانها است ،

امام علی علیه السلام در کلامی به سوال کننده ای که از ایشان در مورد این که آیا می توان خداوند متعال را مشاهده کرد یا نه فرمود :

«لَمْ تَرَهُ الْعُیُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْأَبْصَارِ وَ لَکِنْ رَأَتْهُ‏ الْقُلُوبُ‏ بِحَقَائِقِ‏ الْإِیمَان‏ِ»(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص: 97) دیدگان او را به بینائى چشم نبینند ولى دلها او را بحقیقت ایمان دیده‏ اند !

با کنار هم گذاشتن این دو روایت فهمیده می شود که اگر انسان با تعلیم و عمل صحیح به روایات اهل بیت علیهم السلام تلاش کافی داشته باشد چشمه های ایمان در جانش جوانه می زند و با مداومت بر این کار بر ایمانش افزوده می شود تا این که به مراتب بالای ایمان که همان مرحله حقیقت ایمان است می رسد و بعد از آن که همواره در کسب حقیقت ایمان کوشید حقائق ایمان در جان او مستقر می شود ، در این هنگام است که به نظر بر وجه الله مشرف می شود که در لسان قرآن همان لقاء الله است .

در این هنگام است که چشمه سار وجود آدمی به دریای توحید می ریزد ...و این است همان تکامل حقیقی انسان و ما بقی راه ها غیر این راه خیالی بیش نبوده و لا یزید الظالمین الا خساراً ، برای ظالمان سیر های خیالیشان هیچ سودی جز خسارت ابدی به همراه نخواهد داشت .

 

پس بیایید با دیدی دیگر قدم در مسیر فهم و عمل به روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برداریم ...

 

  • احسان ثابت

لیست جامع مقالات پایگاه «خادم الاسلام »

مقالات  مجموعه « تربیت فرزند در سبک زندگی اسلامی »

 

 

خادم الاسلام

پایگاهی برای نشر معارف اسلام

وبلاگ «خادم الاسلام »

khademoleslam.blog.ir

 کانال تلگرام «خادم الاسلام»  

@khademoleslam_ir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مبانی تربیت اسلامی

 

  1. *  معنای تربیت دینی
  2. *   جامعه مهدوی در گرو انسان سازی 
  3. *  ویژگی مربیان تربیت  
  4. *  لقاء الله تکامل حقیقی انسان    
  5. *  قلب را باید تربیت کرد   
  6. *  یاد خدا عامل اصلی تربیت
  7. *  خدای متعال مربی اصلی عالم هستی  
  8. *  خدا ، مومنین و فرزندانشان را تربیت می کند 
  9. *  اخلاص و قصد قربت در تربیت فرزندان   
  10. *  اهمیت فرزند در اسلام
  11. *  اثرات مثبت فرزند آوری
    1. *  گسترش نسل موحدان
    2. *  تقویت عزت نفس و ثمر بخش شدن زندگی
    3. *  ازدیاد رزق و روزی و نشاط و سلامت روانی زوجین
    4. *  دستگیری به هنگام پیری
    5. *  دریافت حمایت معنوی پس از مرگ
  12. *  ضرورت فرزند آوری
  13. *  از تولّد تا لقاء الله
  14. *  فرزند وسیله آزمایش الهی
  15. *  نقش پدر و مادر در حیات فرزندان
  16. *  تلاش برای تربیت فرزند شایسته‏
  17. *  رعایت تعادل در پرداختن به امور فرزندان و خانواده
  18. *  رعایت عدالت میان فرزندان‏
  19. *  اهمیت دوست داشتن فرزند
  20. *  ارزش دختر در اسلام
  21. *  نهى از دوست نداشتن دختران‏

 

نقش خانواده در تربیت

 

  1. *  مسؤولیت پدر و مادر در تربیت فرزند 1
  2. *  مسؤولیت پدر و مادر در تربیت فرزند 2
  3. *  نقش مادر و خانواده در تربیت  
  4. *  زن بستر پروش انسان
  5. *  تاثیر عفت مادر در پرورش و تعالی فرزندان
  6. *  شناخت حالات جسمی و روحی فرزندان    

 

    

 

 

 

مراقبت های قبل از تولد

 

  1. *  نطفه خازن اسرار خلقت   
  2. *  خالقیت پدر و مادر به اذن الله 

آداب انعقاد نطفه

  1. *  دعای زفاف
  2. *  مراقبت از شریک شدن شیطان در نطفه 
  3. *   اوقاتی که برای انعقاد نطفه مناسب نیست
  4. *  حالاتی که در آن از انعقاد نطفه نهی شده است 

وصیت های زنا شویی پیامبر (ص)  به علی (ع)

  1. *  اوقات نا مناسب برای انعقاد نطفه 1
  2. *  اوقات نا مناسب برای انعقاد نطفه 2
  3. *  اوقات مناسب برای انعقاد نطفه 

 

                                   

 

 

 

 

 

مراقبت های بعد از تولد

آداب ولادت

  1. *  غسل ولادت
  2. *  بازکردن کام نوزاد با تربت امام حسین علیه السلام
  3. *  اذان واقامه گفتن در گوش نوزاد
  4. *  تراشیدن موی سر نوزاد و صدقه دادن معادل آن
  5. *  عقیقه و قربانی کردن برای نوزاد
  6. *  ختنه کردن نوزاد

نام گذاری

  1. *  نامگذاری باید الهی باشد
  2. *  تاثیر نام در شخصیت فرزندان
  3. *  تاثیر نام فرزندان در زندگی آنها
  4. *  نام های منتخب

شیر دهی نوزاد 

  1. * ضرورت شیر دهی با شیر مادر
  2. *  مدت زمان شیرخوارگی
  3. *  ضرورت شیر دادن نوزاد با هر دو سینه مادر
  4. *  طهارت شیر دهنده
  5. *  تاثیر حالات شیر دهنده بر نوزاد

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مراقبت های دوران خردسالی  و نوجوانی

     

  1. *  اهمیت آموزش فرزندان

اصول آموزش فرزندان

  1. *  آموزش در خردسالی
  2. *  مدارا با کودکان در آموزش
  3. *   بازی با کودکان
  4. *   آفت بازی های رایانه ای
  5. *   بازی های مفید 1
  6. *   بازی های مفید 2
  7. *  آزاد گذاشتن کودکان در بازی
  8. *  هم بازی شدن با کودکان
  9. *  کشف استعداد و ناهنجاریهای کودکان با بازی
  1.   *آموزش آداب غذا خوردن با ذکر خدا به کودکان
  1. *  اثبات وجود خدا برای کودکان
  1. *  ضرورت آموزش احترام و نیکی به والدین
  1. *  آموزش نیکى کردن فرزندان به پدر و مادر

آداب تادیب فرزندان

  1. *  ضرورت ادب آموزی به فرزندان
  2. *  مصادیق ادب‏ آموزى به فرزند
  1. *  آداب تادیب فرزندان -تادیب و تشویق
  1. *  تاثیر محبت در تادیب فرزندان
  1. *  پرورش عواطف در کودکان
  1. *  نقش رفتار محبت آمیز والدین در تربیت فرزند
  2. *  راه های ابراز محبت به فرزندان  
  3. *  بی احترامی به فرزند
  1. *  دوری از غضب در هنگام تادیب
  2. *  کتک زدن‏ کودکان

 

تربیت جنسی کودکان

  1. *  تاثیر روابط زناشویی والدین بر تربیت جنسی فرزندان  1
  2. *  تاثیر روابط زناشویی والدین بر تربیت جنسی فرزندان  2
  3. *  پاسخ به سوالات جنسی کودکان

 

علم آموزی

  1. *  ترغیب کودکان به تحصیل علم
  2. *  ضرورت تعلیم معارف الهی به کودکان
  3. *  ضرورت آموزش تعالیم قرآنی به فرزندان
  4. *  اولین درس در آموزش معارف دینی به کودکان
  5. *  راه کار اصلی آموزش تعالیم دینی به کودکان
  6. *  ترغیب فرزندان به تحصیل و حفظ قرآن

آموزش آداب مذهبی به کودکان

  1. *  آموزش نمار به فرزندان

 

 

 

مراقبت های دوران جوانی

    دوستیابی

  1. * بهترین دوست ها برای فرزندان
  2. *   نقش دوست در تربیت فرزند 1
  3. *  نقش دوست در تربیت فرزند 2-تذکر آثار سوء دوست بد
  1. *  دوستی فرزندان باجنس مخالف

 

ملاک های انتخاب دوست خوب

  1. * سلامت فکر و اعتقاد
  2. *  خوش اخلاق بودن
  3. *  عاقل بودن
  4. *  خوش نامی و صداقت در گفتار و رفتار

 

  1. *  ترفند های تربیتی فرزندان در دوران جوانی

 

ازدواج فرزندان  

  1. *  ازدواج فرزندان
  1. *  انتخاب همسر برای فرزندان   
  1. *  آداب خواستگاری  
  1. *  تعیین مهریه  
  1. *  آداب عقد ازدواج

 

 

 

 

  • احسان ثابت

 

آرامش در دامن خداست

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌ 

 

غصه های آدمی تمامی ندارد ، انسان فکر میدکند همه چیز در دست اوست و وقتی نمی تواند کار ها را آن گونه که خود می خواهد پیش ببرد به بن بست رسیده و گرفتار غصه می شود ، پای غصه که به زندگی او باز شد به دنبال خود اضطراب و نگرانی نیز مهمان خانه دل او می شود .

انسان دریایی از ضعف است ، خود خدا انسان را ضعیف  نامید ، معلوم می شود که ما ضعیف  و فقیر آفریده شده ایم  ، فرمود :

﴿خُلِقَ اَلْإِنْسانُ ضَعِیفاً (سوره نساء، آیه 28)  انسان، ضعیف آفریده شده.

 

آیا انسانی که ضعیف است می تواند کار ها را آن گونه که شایسته است پیش ببرد ؟

معلوم است که جواب منفی است . به همین دلیل است که همیشه گره کوری زندگی همه انسانها را تحت الشعاع قرار داده و نمی گذارد راهی برای آسایش در آن باز شود ، انسان چون ضعیف است فقیر خواهد بود ، یکی فقیر پول و دیگری فقیر آرامش .

روزی گرفتار فقر مادی و اضطراب ناشی از آن می شود و روزی گرفتار بی کسی و ضعف روانی !! روزی که حبیب اجابتش نکرد به بحران روحی می رسد و هنگامی که جواب رد از دیگران شنید نا امید می شود و زندگی به کامش تلخ . 

 

اما راه فرار از این همه غصه و اضطراب چیست ؟

 

چه باید کرد و از این همه فقر  وضعف و گرفتاری به کدامین سو باید رفت ؟

 

باید به سوی قدرتی عظیم فرار کرد که همه چیز به دست اوست :

 ﴿فَفِرُّوا إِلَى اَللّهِ (سوره ذاریات‏، آیه 50)  پس به سوی خدا بگریزید!

 

باید به سوی خدا فرار کرد و از او یاری خواست و این مطلب را که امیر المؤمنین علی علیه السلام فرموده است با عمق جان باور کرد ، فرمود :

«وَ اعْلَمْ أَنَّ الَّذِی بِیَدِهِ‏ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ أَذِنَ لَکَ فِی الدُّعَاءِ وَ تَکَفَّلَ لَکَ بِالْإِجَابَةِ وَ أَمَرَکَ أَنْ تَسْأَلَهُ لِیُعْطِیَکَ وَ تَسْتَرْحِمَهُ لِیَرْحَمَکَ وَ لَمْ یَجْعَلْ  بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ مَنْ یَحْجُبُکَ عَنْهُ وَ لَمْ یُلْجِئْکَ إِلَى مَنْ یَشْفَعُ لَکَ إِلَیْه‏»(نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 399) بدان، خدایى که گنج‏هاى آسمان و زمین در دست اوست، به تو اجازه درخواست داده، و اجابت آن را به عهده گرفته است. تو را فرمان داده که از او بخواهى تا عطا کند، درخواست رحمت کنى تا ببخشاید، و خداوند بین تو و خودش کسى را قرار نداده تا حجاب و فاصله ایجاد کند، و تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه‏اى پناه ببرى! 

پس در این راه قدم بردار تا به آرامش برسی !!

با خدایت مناجات کن و بگو :


خدایا ضعیف  و فقیرم و محتاج رحمت تو از غصه ها نجام داده و در عالم سرور واردم کن .


و او نیز اجابت خواهد کرد ،


مطمئن باش


اما مردانه بیا ! نه باحرف ! بلکه با عمل !

 

اگر انسان بداند که با قدرت الهی ضعفش جبران می شود در این هنگام


چه غصه ای؟


چه غمی ؟


چه حاجتی ؟

 

 

 

خواننده گرامی به خادم الاسلام خوش آمدید !

لطفا به منظور بهتر شدن خدمات پس از مطالعه مقالات به آنها نظر دهید !

  • احسان ثابت

در حلقه اذکار در آی !!

 

خدای متعال انسان را موجودی جاری در بستر عالم طبیعت خلق نمود که از منبع فیض عالم هستی جان یافته و به حرکت در آمد و نهایتا  به سرچشمه انسانیت در عالم ملکوت می ریزد ، او را کادح الی الرب نامید و فرمود :

 ﴿یا أَیُّهَا اَلْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ (سوره انشقاق‏، آیه 6) ای انسان! تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد!

 انسان در عالم سیر کرده و به منبع هستی می رسد که

  ﴿إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ  (سوره بقرة، آیه 156) ما از خدائیم؛ و به سوی او بازمی‌گردیم!

اما این راه بی نهایت را چگونه باید طی نمود ، راه کدام است ؟؟

کدامـین فکر ما را شـرط راه است

 

  چـرا گـه طاعـت و گـاهی گناه است

کـه باشم مـن مرا از مـن خبر کن

 

 چـه معنی دارد انـدر خـود سـفر کـن

مسافر چـون بود رهـرو کدام است

 

 که را گویـم کــه او مـرد تمـام است

که شـد بر سـر وحدت واقـف آخـر

 

 شـنـاسـای چــه آمــد عـارف آخـر

اگر معروف و عارف ذات پاک است

 

 چه سودا بر سر این مشت خاک است

 

 

(گلشن راز شیخ محمود شبستری - بخش 2)

باید از خاک دل برید و به افلاک نگریست ، ما آسمانی هستیم و به آنجا می رویم

هر نفس آواز عشق می‌رسد از چپ و راست 

ما به فـلـک می‌رویـم عزم تماشا که راست

ما به فـلـک بوده‌ایم یـار مـلـک بـوده‌ایـم

باز همان جا رویم جمله که آن شهر ماست

خود ز فـلـک برتریـم وز ملـک افـزونتریم

زیـن دو چرا نـگذریم منـزل ما کبـریاست

گوهـر پاک از کـجا عالـم خـاک از کـجـا

بر چه فرود آمدیت بار کنید این چه جاست

 

(دیوان شمس -غزل شماره 463)

در این راه باید همه  چیز غیر خدا را از خود دور کرد و در ذکر او غرق شد ، قلب را باید خاننه محبوب حقیقی قرار داد ، در این هنگام است که خدای متعال همه امور انسان را بر عهده گرفته و او را در تمام عوالم سیر داده و نهایتا به لقاء خودش می رساند  ، فرمود :

 

«أَیُّمَا عَبْدٍ اطَّلَعْتُ عَلَى قَلْبِهِ فَرَأَیْتُ الْغَالِبَ عَلَیْهِ التَّمَسُّکَ بِذِکْرِی تَوَلَّیْتُ سِیَاسَتَهُ وَ کُنْتُ جَلِیسَهُ وَ مُحَادِثَهُ وَ أَنِیسَهُ(عدة الداعی و نجاح الساعی، ص: 249) خداى تعالى فرمود: بر دل هر عبدى مطلع شوم و ببینم که در بیشتر اوقات چنگ به یاد من زده است، خودم تربیت او را بعهده مى‏ گیرم و همنشین او مى‏ گردم و با او گفتگو مى ‏کنم و به او انس مى ‏گیرم.

 

هم چنین فرمود :

« إِذَا عَلِمْتُ‏أَنَّ الْغَالِبَ عَلَى عَبْدِیَ الِاشْتِغَالُ بِی نَقَلْتُ شَهْوَتَهُ فِی مَسْأَلَتِی وَ مُنَاجَاتِی فَإِذَا کَانَ عَبْدِی کَذَلِکَ فَأَرَادَ أَنْ یَسْهُوَ حُلْتُ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَنْ یَسْهُوَ أُولَئِکَ أَوْلِیَائِی حَقّاً أُولَئِکَ الْأَبْطَالُ حَقّاً أُولَئِکَ الَّذِینَ إِذَا أَرَدْتُ أَنْ أُهْلِکَ الْأَرْضَ عُقُوبَةً- زَوَیْتُهَا عَنْهُمْ مِنْ أَجْلِ أُولَئِکَ الْأَبْطَالِ.»(عدة الداعی و نجاح الساعی، ص: 250)  خداى سبحان مى‏ فرماید: وقتى بدانم که بنده‏ام غالبا اشتغال خاطر به من دارد، هوسش را در درخواست و مناجات قرار مى ‏دهم، وقتى چنین شد اگر بنده ‏ام خواست غافل شود بین او و غفلتش فاصله مى ‏اندازم.و دوستان واقعى من ایشان هستند و ایشان پهلوانان واقعى مى ‏باشند و کسانى هستند که اگر خواستم اهل زمین را هلاک نمایم عذاب را به خاطر این بزرگمردان از مردم زمین برمى ‏دارم.

 

پس ای دوستان بیایید داخل در زمره ذاکران الله تعالی شویم ، ذکری که نه فقط زبان به نام حبیب بلغزد ، بلکه در همه شئون خود غرق در یاد خدا شویم و همه اعمالمان یاد حبیب باشد . این جاست که به مقام « ذاکر الله و مذکورَه » می رسیم ، مقامی که هم ما خدا را یاد می کنیم و هم خدا ما را :

 ﴿اُذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ (سوره بقرة، آیه 152)   به یاد من باشید، تا به یاد شما باشم! 

تو با ترک گناهان یک قدم در وادی ذکر خدا حرکت کن

تا خدا باشوق ده قدم به سوی تو آید  !!

برخیز و از هم اکنون راهت را تغییر بده ، برخیز !!!

 

خادم الاسلام احسان ثابت

‏15/‏01/‏2017 03:21 ب.ظ

 

 

خواننده گرامی به خادم الاسلام خوش آمدید !

لطفا به منظور بهتر شدن خدمات پس از مطالعه مقالات به آنها نظر دهید ! 

 

 

 

  • احسان ثابت

آداب عقد ازدواج   

 

پس از آن که تمامی مقدمات ازدواج فراهم شد لازم است مجلسی را فراهم نمود که در آن پیمان ازدواج بین زوجین برقرار شود که به آن در فرهنگ ما مسلمانان «مجلس عقد» می گویند ، در روایات وارده از اهل بیت علیهم السلام آداب و  شرایطی بیان شده است که به برخی از مهمترین آنها اشاره ای گذرا می کنیم : 

خطبه عقد در روز جمعه باشد

مستحب است در روز جمعه خطبه خوانده شود ، امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمود :

« یَوْمُ الْجُمُعَةِ یَوْمُ خِطْبَةٍ وَ نِکَاحٍ‏ »(الخصال، ج‏2، ص  384) روز جمعه روز خطبه خوانی و نکاح است

قمر در عقرب نبودن

حضرت صادق علیه السلام فرمود :

«مَنْ ... تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِی الْعَقْرَبِ لَمْ یَرَ الْحُسْنَى‏»(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏8، ص: 275) هرکه عقد یا زفاف کند و ماه درعقرب (قمر در برج عقرب) باشد عاقبت نیکو نبیند .

خطبه خواندن قبل از عقد 

قبل از از عقد نکاح، خطبه خواندن سنّت است. .(حلیۀ المتقین ، باب چهارم، فصل سوم ) 

نقل شده است امام محمّد تقی علیه السلام چون دختر مأمون را عقد کرد، این خطبه را خواند: و به علت اختصار أن شیعیان نیز می توانند آن را بخوانند :

« الْحَمْدُ لِلَّهِ إِقْرَاراً بِنِعْمَتِهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ إِخْلَاصاً بِوَحْدَانِیَّتِهِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ سَیِّدِ بَرِیَّتِهِ وَ عَلَى الْأَصْفِیَاءِ مِنْ عِتْرَتِهِ أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ کَانَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَلَى الْأَنَامِ أَنْ أَغْنَاهُمْ بِالْحَلَالِ عَنِ الْحَرَامِ فَقَالَ سُبْحَانَهُ‏ وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ (سوره نور  ، آیه 32 )   »(مکارم الأخلاق، ص: 206) سپاس خدا را براى اقرار به نعمتهایش، و لا اله الا اللَّه براى اخلاص در یگانگیش‏ و درود بر محمد بهترین انسانها و بر برگزیدگان خاندانش (ائمه ع). اما بعد: یکى از احسان‏هاى خداوند بر مردم آنست که به حلال از حرام بى‏نیازشان کرد و فرمود (براى جوانان و دختران صالح خود ازدواج کنید که اگر فقیرند خداوند به فضل خود بى‏نیازشان سازد که خداوند وسعت دهنده داناست».

 

هم چنین خطبه های دیگری نیز نقل شده است که برای اطلاع از آنها رجوع کنید به کتاب شریف:  الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 369  ، بَابُ خُطَبِ النِّکَاح‏ .

 اطعام دادن

رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

«إِنَّ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِینَ الْإِطْعَامَ‏ عِنْدَ التَّزْوِیجِ‏.»(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 367) همانا از سنت پیامبران اطعام در هنگام ازدواج است

البته ولیمه دادن حدود و مرز هایی دارد که نباید از آنها تعدی نمود حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم  در این باره فرمود:

«الْوَلِیمَةُ أَوَّلَ یَوْمٍ حَقٌّ وَ الثَّانِیَ مَعْرُوفٌ وَ مَا زَادَ رِیَاءٌ وَ سُمْعَةٌ.» (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 368) ولیمه روز اوّل حق است و در روز دوم نیکی است و بیشتر از آن ریا و خود نمایی است.

زفاف در  شب و اطعام در روز

لازم است زمان خطبه عقد در شب ، مخصوصا در شب جمعه باشد و در روز اطعام و ولیمه ای به مهمانان داده شود ، امام صادق علیه السلام  فرمود :

« زُفُّوا عَرَائِسَکُمْ لَیْلًا وَ أَطْعِمُوا ضُحًى»(مکارم الأخلاق، ص: 207). عروسى را در شب قرار دهید و روز اطعام نمایید.

  • احسان ثابت

تعیین مهریه  

 

بعد از آن که خانواده ها بر سر مسائل اساسی به توافق رسیدند ، لازم است که برای دختر خانوم مهریه ای قرار داده شود ، اما آن چه که امروزه شاهد آن هستیم تعیین مهریه های سنگین است که بسیاری از جوانان و خانواده ها را گرفتار کرده است و آرامش روحی  و روانی را از آنان سلب کرده است .

مردباید مقداری رابه عنوان مهریه زن انتخاب کند که واقعا قصد اداء آن را دارد ، چرا که به محض قبول مقدار مهریه اداء آن بر مرد واجب  و لازم می شود چرا که مهریه حقی است بر گردن مرد که آن را در قبال زن تضمین کرده است و بر ذمه گرفته است .

برخی با خود می گویند مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است ، این که مهم نیست !

اما در جواب این افراد باید گفت که حرف شما را اهل بیت علیهم السلام رد می کنند ، چرا که ،امام صادق علیه السلام  در بیانی نورانی فرمود :

«مَنْ تَزَوَّجَ امْرَأَةً وَ لَمْ یَنْوِ أَنْ یُوَفِّیَهَا صَدَاقَهَا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ زَانٍ»(مکارم الأخلاق، ص: 207)  هر که دخترى را بگیرد و قصد دادن مهرش را نداشته باشد، در نزد خداوند زناکار است.

پس باید مقداری را که مرد می تواند پرداخت کند به عنوان مهریه قبول کند .

البته باید دقت داشت که مهریه را نباید بسیار سنگین گرفت و در روایات وارده از اهل بیت علیهم السلام تعیین مهریه های زیاد باطل شمرده شده است . امیر المؤمنین علی علیه السلام در بیانی نورانی فرمودند : 

«إِنَّ أَحَقَّ الشُّرُوطِ أَنْ یُوفَى بِهَا مَا اسْتَحْلَلْتُمْ بِهِ الْفُرُوجَ وَ السُّنَّةُ الْمُحَمَّدِیَّةُ فِی الصَّدَاقِ خَمْسُمِائَةِ دِرْهَمٍ وَ مَنْ زَادَ عَلَى السُّنَّةِ رُدَّ إِلَى السُّنَّةِ» (مکارم الأخلاق، ص: 207) مهمترین شرطى که باید وفا شود مهرى است که زنان را بآن بخود حلال کرده‏اید و سنت محمد (ص) در مهر 500 درهم است، و هر که بر سنت بیفزاید آن را رد کرده است.

گذشته از این مباحث مهریه سنگین موجب خوشبختی افراد نمی شود بلکه آرامش روانی افراد است که زندگی را برای آنها شاد می کند ، پس با مهریه سنگین آن را از بین نبریم .

  • احسان ثابت

 آداب خواستگاری

 

پس از آن که والدین مورد مناسبی را برای ازدواج انتخاب کردند لازم است بعد از هماهنگی های لازم  به منزل عروس رفته و او را رسما از خانواده اش خاستگاری نمایند .

جلسه خواستگاری بسیار مهم و حساس است ، زوجین و خانواده های ایشان در صورتی که با یکدیگر از قبل آشنا نبوده اند لازم است به بحث پیرامون اعتقادات و آداب  و رسوم خود بپردازند و گرایش های فکری  و اجتماعی خود را مطرح کنند و از صداقت اگر نقطه نظراتی دارند را بیان کنند و اگر خدایی نکرده مشکلات و کاستی هایی وجود دارد را بیان کنند ، تا مبادا در دوران بعد از ازدواج که روشن می شوند موجبات نگرانی  و جدایی را بوجود بیاورد .

یکی از آدابی که در مجموعه روایات وارده از اهل بیت بیان شده است آداب خواستگاری است ،  از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند ، هرگاه کسی اراده خواستگاری نماید دو رکعت نماز بگذارد و حمد الهی را بگوید و این دعا بخواند:

 

« اللَّهُمَ‏ إِنِّی‏ أُرِیدُ أَنْ‏ أَتَزَوَّجَ‏ فَقَدِّرْ لِی مِنَ النِّسَاءِ أَعَفَّهُنَّ فَرْجاً وَ أَحْفَظَهُنَّ لِی فِی نَفْسِهَا وَ فِی مَالِی وَ أَوْسَعَهُنَّ رِزْقاً وَ أَعْظَمَهُنَّ بَرَکَةً وَ قَدِّرْ لِی وَلَداً طَیِّباً تَجْعَلُهُ خَلَفاً صَالِحاً فِی حَیَاتِی وَ بَعْدَ مَمَاتِی»(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏3، ص: 482). خدایا من اراده نموده ام که ازدواج کنم پس مقدرم نما تا با زنی ازدواج کنم که در بین زنان عفیفترین بوده و در نفس خود من و مالم  را بیشتر از همه نگه می دارد و رزقش وسیع تر است و برکت عظیم تر دارد ، خدایا در تقدیرم فرزند طیبی قرار بده و او را هم در زمان حیات و هم بعد از مرگم وارثی صالح برایم قرار ده .

مشاهده می شود که در مکتب الهی اهل بیت علیهم السلام از همان ابتدایی ترین دوران شکل گیری خانواده فرزند و طیب  و صالح بودن آن مورد نظر قرار گرفته است تا جایی  که در دعای خواستگاری از آن ذکری به میان آمده است .

خلاصه آن که خانواده ها باید شباهت های اعتقادی  و فرهنگی را در نظر بگیرند و آن را ملاک تایید یا رد خانواده ها قرار دهند نه مسائل مالی و امور دیگر  را .

  • احسان ثابت

انتخاب همسر برای فرزندان 

 

در امر انتخاب مورد مناسب برای ازدواج فرزندان بسیاری از خانواده ها در سختی قرار دارند ، بسیاری افراد به دلیل نداشتن ملاک های مناسب در امر انتخاب مورد با وقفه های چندین ساله در امر ازدواج فرزندانشان مواجه می شوند ، اما برخی نیز آن قدر آسان گرفته و در امر انتخاب مورد برای ازدواج فرزندانشان مسامح به خرج می دهند که موجب مشکلات بسیاری در حیات فرزندانشان می شود .هم چنین بسیاری از فرزندان نیز در امر ازدواج به دلیل غلبه احساسات عقلشا تحت الشعاع قرار گرفته ونکات مهم را در نظر نمی گیرند ، به همین دلیل اهل بیت علیهم السلام در سفارشات خود به شیعیان همواره از انتخاب ناصحیح در امر ازدواج منع نموده و هشدار داده اند .

امام صادق علیه السلام فرمود :

«قَامَ رَسُولُ اللَّهِ ص خَطِیباً فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِیَّاکُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ‏ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ‏ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِی مَنْبِتِ السَّوْءِ.» (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 332)رسول اکرم صلی الله علیه و آله  در یکی از خطبه هایشان فرمود : ای مردمم برحذر باشید از « خضراء الدمن» ، گفته شد یا رسول الله « خضراء الدمن» چیست؟ فرمود : زن زیبا رویی که در کشتگاه بد رشد کرده باشد .

هم چنین امام صادق علیه السلام در بیان نورانی دیگری فرمود :

«‏ إِنَّمَا الْمَرْأَةُ قِلَادَةٌ فَانْظُرْ إِلَى مَا تَقَلَّدُهُ قَالَ وَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ لَیْسَ لِلْمَرْأَةِ خَطَرٌ لَا لِصَالِحَتِهِنَّ وَ لَا لِطَالِحَتِهِنَّ أَمَّا صَالِحَتُهُنَّ فَلَیْسَ خَطَرُهَا الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ بَلْ هِیَ خَیْرٌ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ أَمَّا طَالِحَتُهُنَّ فَلَیْسَ التُّرَابُ خَطَرَهَا بَلِ التُّرَابُ خَیْرٌ مِنْهَا (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 332) زن گردن بند است، دقّت کن که چه چیز را بر گردن خود مى‏آویزى، و بدان که براى هیچ زنى هم قدر و هم ارزشى نیست، نه براى نیکان آنان و نه براى بدانشان، و امّا با شایستگانشان، طلا و نقره همپایه نیست، که زن خوب گرانبهاتر از طلا و نقره است، و با فاسدانشان نیز خاک همانند نیست بلکه خاک ارزشمندتر از آنهاست.

بنابر این هم بر والدین و هم بر زوج های جوان لازم است در اننتخاب همسر فضیلت های اخلاقی  و دینی را که مشخص کننده رابطه فرد با خدای متعال  و ایمان اوست را در نظر بگیرند نه این که فضیلت های خانوادگی  و مال و ثروت و زیبایی  و ... ، چرا که هیچ کدام از این امور خوشبختی نمی آورد و احساس امنیت و آرامشی که در سایه ایمان افراد خانواده به خدای متعال است بستری رویایی برای زندگی سالم را فراهم می آورد .

  • احسان ثابت

ازدواج فرزندان

 

پس از آن که فرزندان به سن بلوغ فکری  و جسمی رسیدند و توانایی آن را یافتند که بتوانند به صورت مستقل بر رای و نظر خود تکه کنند بر والدین لازم است تا مقدمات ازدواج ایشان را فراهم کنند ، این حقی است واجب که ادای آن از جمله وظایف والدین شمرده شده است

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :

« حَقُّ الوَلدِ على‏ والِدِهِ أن یُحَسِّنَ اسمَهُ، ویُزَوِّجَهُ إذا أدرَکَ، ویُعَلِّمَهُ الکِتابَ» (نهج الفصاحة ، ص: 448)حقّ فرزند بر پدرش این است که نام نیکو برایش انتخاب کند، هر وقت بالغ شد، او را همسر دهد، و بدو قرآن بیاموزد.

 و از  ترک این کار و تاخیر در آن نهی شده است ، رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :

« مَن بَلَغَ وَلدُهُ النِّکاحَ وعِندَهُ ما یُنکِحُهُ فلَم یُنکِحْهُ ثُمّ أحدَثَ حَدَثاً فالإثمُ علَیهِ.»( کنز العمّال: 45337.)هر که فرزندش به سنّ ازدواج برسد و توانایى مالى داشته باشد که او را همسر دهد و ندهد و از آن فرزند خطایى سر زند، گناهش به گردن اوست.

بر این اساس بر والدین لازم است تا در امر انتخاب همسر مناسب برای فرزندشان تمام تلاش و ریز بینی های لازم را اعمال نموده و سعی کنند تا فردی را که صلاحیت ها واقعی دارد را به عنوان همسر فرزندشان انتخاب کنند .

باید دقت نمود که فرزندان انسان هستند و اقتضای حیات انسانی آنها ایجاب می کند که ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهند و این امر اختصاص به سن و سال خاصی یا دارا بودن شرایط غیر ضروری نیست ، متاسفانه در بین برخی افراد و اقوام  این گونه رسم شده است که فرزندان باید به سن خاص برسند و یا مدرک تحصیلی خاصی را اخذ کنند تا بتوانند ازدواج کنند ، این آداب  و رسوم امری بسیار باطل بوده و از نظر شرع و عقل مردود است ، بلکه معیار اصلی در فرارسیدن زمان ازدواج نیاز های ضروری انسان است که اگر پاسخ مثبت به آنها داده نشود به گناه می افتد ، همین امر کافی است که اقدام به ازدواج هم از نظر شرعی  و هم از نظر عقلی مشروعیت پیدا کند .

نباید از فقر  ترسید و امور دیگر را بهانه قرار داد ، چرا که خود خدای متعال این گونه امر نموده و خود نیز انسان را حمایت می کند

﴿أَنْکِحُوا اَلْأَیامى مِنْکُمْ وَ اَلصّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اَللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اَللّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ (سوره نور ، آیه 32 )   مردان و زنان بیهمسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بینیاز میسازد؛ خداوند گشایشدهنده و آگاه است!

  • احسان ثابت